Przewodnik dla początkujących do wizji i misji

Prowadzenie udanego biznesu wymaga starannego planowania i skupienia. Część procesu obejmuje wyznaczanie celów i określenie wyraźnego celu.

Dwa kluczowe elementy w definiowaniu celów biznesowych to wizja i misja firmy. Dokumenty te określają i podsumowują Twoje krótko-i długoterminowe cele, dlatego też linie stają się z nimi rozmyte. 

Każda deklaracja służy innemu celowi: misja opisuje, co firma chce robić teraz; oświadczenie wizji określa, co chce zrobić w przyszłość.

Zagłębimy się w wizję i założenia misji, aby zrozumieć, dlaczego są one kluczowe dla Twojej firmy i omówić, w jaki sposób można tworzyć te dokumenty dla własnej firmy.

Czym jest wizja i misja?

Zanim zdekodujemy podobieństwa i różnice, zdefiniujmy je dalej.

Co to jest wizja?

Wizja jest krótkim, jasnym i definitywnym opisem aspiracji firmy i rodzaju wpływu, jaki ma ona wywrzeć. Pomyśl o tym jako o sygnale przewodnim, który mówi ludziom w organizacji, co firma chce osiągnąć i co się stanie, gdy osiągną tę wizję. 

Pomaga to ułatwić wewnętrzne podejmowanie decyzji i określa zamierzony kierunek organizacji. Możesz go również wykorzystać do opisania przyszłości biznesu, jednocześnie podkreślając jego ogólny cel.

Aby spojrzeć na rzeczy z innej perspektywy, deklaracja wizji mówi ci, czym chcesz się stać, a następnie daje poczucie kierunku, w którym chcesz to osiągnąć. 

  • Jakie są Twoje nadzieje, marzenia i cele dla Twojego biznesu?
  • Czy są jakieś problemy, które Twoja firma może rozwiązać dla większego dobra?
  • Jaką zmianę próbujesz wprowadzić?

Jak być może zdałeś sobie sprawę, stwierdzenia dotyczące wizji są zorientowane na przyszłość. Ale ponieważ ma bezpośredni i transcendentny charakter, są one napisane w czasie teraźniejszym. Stara się zawrzeć strategiczne cele dla firmy i informuje wszystkich, co firma ceni najbardziej.

Czym jest misja?

Misja wyjaśnia podstawowe cele, wartości i cele organizacji zwięźle i opisowo. Jest to deklaracja, która określa codzienne działania organizacji i to, w jaki sposób każda osoba w niej pracująca przyczyni się do tej ogólnej misji.

Głównym celem misji jest kierowanie firmy do jej celów. Oprócz nakreślenia tego, co robisz i podstawowych elementów swojej firmy, stara się wyjaśnić cele i jak można je zrealizować. Chodzi o to, aby motywować i inspirować zespół do konsekwentnego dążenia do wspólnego celu.

Podczas pisania swojej misji zastanów się nad następującymi pytaniami:

  • Czym się zajmujesz?
  • Dla kogo to robisz?
  • Jak im służysz?

Misja jest potwierdzona, więc zazwyczaj zaczyna się od „zapewniamy…” lub „oferujemy…”. Można go również wykorzystać jako standard wydajności, aby pomóc pracownikom w podejmowaniu lepszych decyzji.

Podstawy wizji i misji

W tej sekcji omówimy podstawy—różnice, podobieństwa i inne niuanse-wizji i misji. Wiedza ta pomoże Ci lepiej zrozumieć, co się dzieje w tworzeniu dobrej wizji i misji.

Wizja a misja

Wizja i deklaracje misji są niezbędnymi dokumentami o różnych celach.

Deklaracja wizji określa, czym chcesz się stać i jak chcesz wpłynąć na społeczeństwo i jego ludzi. Podczas gdy misja jest bardziej skoncentrowana na teraźniejszości i podsumowuje podstawowe cele, cele i wartości organizacji.

Mówiąc prościej, deklaracja misji przemawia do dzisiaj, podczas gdy deklaracja wizji przemawia do przyszłości. Przyjrzyjmy się wizji i misji Google, aby podkreślić tę różnicę.

Wizja firmy brzmi:”Aby zapewnić dostęp do informacji na świecie za pomocą jednego kliknięcia.” 

Mimo, że jest krótki i na temat, Google skutecznie wysuwa swoje ambitne długoterminowe dążenie do dostarczania ludziom informacji na świecie tak szybko i skutecznie, jak to możliwe („jednym kliknięciem”).

Z drugiej strony, misją Google jest: „Uporządkować informacje na świecie i uczynić je powszechnie dostępnymi i użytecznymi.” 

Niniejsze oświadczenie ma na celu kierowanie codziennymi działaniami firmy i informowanie wszystkich, że głównym zadaniem Google jest organizowanie informacji, aby były dostępne i użyteczne. Zauważ, jak to również uzupełnia oświadczenie wizji.

Jak widać, podczas gdy deklaracja wizji jest aspiracyjna i bardziej koncentruje się na” Dlaczego”, deklaracja misji jest wykonalna i określa” co „i ” jak”.”W ten sposób dokumenty różnią się od siebie.

Współpraca 

Firmy potrzebują wizji i misji, aby określić swój cel i wyróżnić się na tle konkurencji. Ale zanim je rozwiną, muszą znać i umieć wyrazić swoje długoterminowe i krótkoterminowe cele.

Oba dokumenty współpracują ze sobą, aby firma koncentrowała się na osiąganiu ustalonych celów i odgrywała znaczącą rolę w planowaniu strategicznym. 

Każdy element wizji i misji zachęca zaangażowane strony do podejmowania produktywnych wysiłków w celu zwiększenia wydajności, jednocześnie dostosowując je do pracy na rzecz osiągnięcia tego samego celu. Pomagają również przyciągnąć odpowiednie talenty, stworzyć odpowiednią kulturę pracy i zwiększyć poziom produktywności, aby osiągnąć sukces.

Wręcz przeciwnie, źle napisana wizja i misja przedstawiają różne wyzwania i niepowodzenia. To dlatego, że brakuje im szczegółowych informacji, które są w inny sposób niezbędne do kierowania pracownikami podczas operacji i podejmowania decyzji. 

Opracowanie Oświadczenia Wizyjnego

Ponieważ wizja jest twoim ostatecznym celem, musisz jasno określić swój wizja przyszłości, którą próbujesz zbudować. Dlatego też warto napisać oświadczenie o wizji przed oświadczeniem o misji.

Aby napisać oświadczenie o wizji, zacznij od ponownego przeanalizowania różnych elementów planu biznesowego lub marketingowego, w tym skoku windy, celów biznesowych, wartości firmy, analizy SWOT, historii biznesowej i tożsamości marki.

Po zebraniu wszystkiego, podziel wszystko w jedno zdanie, aby stworzyć deklarację wizji i pokazać światu, do czego zmierza Twoja firma. 

Montaż wszystkiego w jednej linii będzie trudny, ale nie jest niemożliwy. Dobrym sposobem na rozpoczęcie jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaki jest ostateczny cel twojej firmy?
  • Jakie problemy chcesz rozwiązać za pomocą swojego produktu lub usługi?
  • Jak Twoja firma ma na celu uczynić świat lepszym?
  • Jak opisałbyś swoje nadzieje i marzenia dotyczące wpływu firmy?
  • Do jakich zmian inspirujesz?

Następnie popracuj nad wydestylowaniem swoich odpowiedzi do najważniejszych rzeczy. Pamiętaj, używaj jasnego języka i konkretnych sformułowań-podobnych do skoku windy.

Proces myślowy jest podobny podczas pisania deklaracji misji.

Sporządzanie Deklaracji Misji

Deklaracja misji jest podstawą wszystkich twoich działań, która wymienia wszystko, co musisz zrobić, aby osiągnąć swoją wizję-którą ustanowiłeś w swoim oświadczeniu o wizji. Po prawidłowym wykonaniu ten dokument może stać się siłą napędową Twojej firmy, dając Twojemu zespołowi wspólny cel.

Zasadniczo, Twoja misja powinna określać twój plan ataku, rysując trasę do celu. Aby to zrobić, rozważ następujące czynności:

  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby Twoja wizja stała się rzeczywistością?
  • Co musisz zrobić na co dzień, aby spełnić te warunki?
  • Komu służysz i jak to robisz?
  • W jaki sposób Twoja firma pomaga urzeczywistnić Twoją wizję dla Twoich klientów?

Jeśli trudno ci odpowiedzieć na te pytania, przejrzyj grupę docelową i osoby kupujące, cykl zakupu i tak dalej. Kiedy to zrobisz, skondensuj wszystkie swoje odpowiedzi w jednym silnym stwierdzeniu.

Ponownie, wyciąć każdy żargon i używać prostego, znaczącego języka. Misja powinna składać się maksymalnie z jednego do trzech zdań i nigdy więcej niż 100 słów. Najlepiej, im krócej, tym lepiej.

3 narzędzia do poprawy wizji i misji

Ponieważ wizja i misja odpowiadają na kluczowe pytania-dlaczego, jak i co-dokumenty te są również kluczowym elementem planu biznesowego. Czytaj dalej, omawiając niektóre z najlepszych narzędzi, których możesz użyć do ulepszenia tych dokumentów.

Szablony oświadczeń dotyczących rynku i wizji

Internet jest wypełniony szablonami arkuszy wizji i misji. Wszystko, co musisz zrobić, to odpowiedzieć na różne pytania, aby odkryć szczegóły związane z Twoją firmą, a następnie ustrukturyzować odpowiedzi, aby utworzyć dokumenty.

Spójrz na przykład na szablon misji Smartsheet. Ma dwie kolumny, które wyjaśniają, co należy wziąć pod uwagę, a następnie pustą kolumnę, aby zapisać odpowiedzi—całkiem proste, co ułatwia utworzenie skutecznej.

Generatory wizji i misji

Generatory wizji i misji są narzędziami zaprojektowanymi, aby zapewnić Ci niezbędną pomoc w pisaniu dobrych oświadczeń. Jednak większość z nich nie może stworzyć naprawdę użytecznych oświadczeń, ponieważ nie mają odpowiednich informacji.

Generator HoneyBook jest jednym z takich narzędzi.

Chociaż nie mogą uchwycić prawdziwej istoty tego, jak wyjątkowa powinna być twoja wizja i misja, nie są całkowicie bezużyteczne. Możesz użyć tych generatorów, aby lepiej zrozumieć ton i brzmienie tych dokumentów. Dodatkowo użyj go jako inspiracji, aby wyjść z głowy i zobaczyć nowe pomysły, które mogą coś dla Ciebie zrobić.

Biznes Plan Usługi

Pamiętasz, jak wspomniałem o wizji i misji, które są istotną częścią biznes planu? Dlatego też Usługi biznes planu online, takie jak LivePlan i Bizplan, oferują usługi pisania tych dokumentów.

Usługi te są podobne do oprogramowania biznes planu. Jedyną różnicą jest to, że oferują specjalistów biznesowych i prawnych, którzy pomogą Ci lepiej zrozumieć bardziej złożone aspekty twojej działalności, co z kolei ułatwi Ci opracowanie wizji i misji.

5 sztuczek do pisania dobrej wizji i misji

Przyjrzyjmy się kilku najlepszym praktykom, które pomogą Ci stworzyć niesamowite rozwiązania dla Twojej firmy.

Jasno Zdefiniuj Swoją Przyszłość

Umów się na spotkanie ze swoim zespołem i poproś wszystkich o określenie idealnego stanu bycia dla Twojej organizacji-dlaczego firma istnieje i jej cel. Zapisz to i znajdź słowa, które naprawdę wyrażają twoje przyszłe cele i plany.

Pozostań w synchronizacji

Upewnij się, że twoja wizja i misja są zsynchronizowane i połączone za pomocą słów, które współgrają z Twoimi pracownikami, a także osobami trzecimi. Najlepiej najpierw napisać oświadczenie o wizji, a następnie użyć go jako przewodnika podczas pisania Oświadczenia misji.

Uczyń je niezapomnianymi i osiągalnymi

Twoja wizja i misja powinny być naciągane, ale zawsze w zasięgu ręki. Narysuj je w sposób, który czyni je do punktu i łatwe do zapamiętania. Spróbuj wymyślić coś, co przyprawia czytelnika o gęsią skórkę i zachęca go do podjęcia natychmiastowych działań, nie czyniąc ich niemożliwymi lub fantazyjnymi.

Dopasuj Je Do Swoich Celów

Chociaż jest to oczywiste, upewnij się, że piszesz oświadczenia, które pasują do Twoich celów. Za każdym razem, gdy zmieniasz swoje cele i zadania, powracaj do swojej wizji i misji i wprowadzaj niezbędne zmiany. Może się okazać, że częściej poprawiasz swoją misję niż wizję.

Pomyśl o przyszłości 

Wyobraź sobie swoją przyszłość pięć lub dziesięć lat w dół linii jest szczególnie ważne dla Oświadczenia wizji. Ale poznanie celu końcowego pomoże Ci również opracować lepszą deklarację misji, aby określić, jakie kroki należy podjąć natychmiast, aby się tam dostać. 

Gorąco polecam przeprowadzenie analizy luk w celu porównania bieżącej wydajności z pożądaną wydajnością. Wynik końcowy pozwoli Ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób i gdzie Twoja organizacja ma problemy—i gdzie istnieją możliwości rozwoju.

Co dalej

Po napisaniu swojej wizji i deklaracji misji, twój następny krok powinien skupić się na opracowaniu konkretnych celów, które pomogą Ci osiągnąć swoją misję i wizję. Cele te obejmują konkretne, mierzalne rezultaty, które pomogą Ci osiągnąć szerokie cele.

Stwórz plan działania lub biznesplan, który określa, w jaki sposób planujesz wdrożyć strategie i jakie kroki, które możesz podjąć, aby wprowadzić zmiany we wszystkich odpowiednich sektorach.

Możesz przeczytać te blogi Quicksprout, aby lepiej zrozumieć, jak postępować:

  • Jak napisać biznesplan dla startupu
  • Jak Stworzyć Własną Wizję Marki
Total
0
Shares
Related Posts