Kiedy miałem piętnaście lat, napisałem powieść. Myślałem, że to było całkiem dobre, i marzyć o literackiej sławie.
Przewiń do przodu 10 lat. Niedawno znalazłem moje stare zeszyty i przeczytałem tę powieść od nowa. I … powiedzmy, że nie było tak dobrze, jak pamiętałem, i zostawmy to tak.
To niesamowite, co robi perspektywa.
Zazwyczaj nie będziesz wracał do pracy sprzed dziesięciu lat. Będziesz zajęty, próbując wykonać kopię nowej strony internetowej, napisaną stronę sprzedaży lub ukończony ebook.
Problem w tym, że kiedy piszesz, pracujesz na powiększonym poziomie. Jesteś tak głęboko w słowach, że nie możesz zrozumieć całego utworu. Jesteś emocjonalnie przywiązany do swojej pracy, a nawet jeśli nie wydaje się ona idealna, po prostu nie widzisz żadnego sposobu na jej zmianę lub ulepszenie.
Oto jak powiększyć i uzyskać szerszy obraz.
1. Let it rest
Odkąd zacząłem pisać jako nastolatek, słyszałem tę radę. Odłożyć swój pierwszy projekt na kilka dni (lub co najmniej 24 godziny). Zostaw to.
Tak, to trudne; jesteś swędzenie, aby dostać swój kawałek zakończone. Musisz zaplanować z wyprzedzeniem: daj sobie kilka dni w trakcie projektu, aby zrobić sobie przerwę. Twój nieświadomy umysł będzie rozważał ten projekt, gdy będziesz z dala od niego.
Kiedy znowu go podniesiesz, wrócisz do niego na nowo. Będziesz miał nowe spostrzeżenia. Zobaczysz różne możliwości. Błędy będą wyskakiwać ze strony na Ciebie.
Na jak długo należy odkładać pracę na bok? Powiedziałbym, że im dłuższy kawałek, tym dłużej pozwalasz mu odpocząć. Na blogu pozostawienie go na jeden dzień chyba wystarczy. Jak na powieść, daj jej przynajmniej kilka tygodni-najlepiej miesiąc.
2. Czytaj jako czytelnik
Kiedy po przerwie odbierzesz swój utwór ponownie, spróbuj wejść w mentalność czytelnika. Wyobraź sobie, że czytasz to po raz pierwszy.
Pomaga to w wyraźnej fizycznej przerwie między trybem pisania a trybem czytania. W zależności od projektu i tego, jak lubisz pracować, może to oznaczać:
- Wydrukować całość i przeczytać w kawiarni
- Przekształcanie go z dokumentu programu word w plik PDF, dzięki czemu nie można zmieniać tekstu podczas czytania
- Tworzenie wersji” prawdziwej książki ” twojego manuskryptu na temat Lulu
- Przeczytanie całości w jednej sesji
Podczas czytania uważaj na:
- Cokolwiek niejasnego. Czy założyłeś wiedzę, której twoi prawdziwi czytelnicy mogą nie mieć?
- Wszystko, co obce. Może to być dla Ciebie interesujące, ale jeśli możesz go wyciąć, nie tracąc żadnego znaczenia z kawałka, powinien odejść. W fikcji zadaję sobie pytanie: “czy to część tej historii?”
- Cokolwiek zbędnego. Kiedy pracujesz nad projektem przez długi okres czasu, często kończysz z dwiema podobnymi sekcjami lub bardzo podobnymi wyborami fraz lub słów blisko siebie. Prawie niemożliwe do zauważenia, gdy piszesz, rażąco oczywiste dla czytelników.
3. Poproś o opinię
Bez względu na to, jak wielka jest Twoja wyobraźnia, nigdy nie możesz postawić się w pozycji czytelnika po raz pierwszy. Za dobrze znasz się na pisaniu i na temacie.
Jest jednak proste rozwiązanie:
Znajdź prawdziwych czytelników
Idealnie wybierz osoby z grupy docelowej. Możesz spróbować.:
- Krąg pisarski – albo grupa, która spotyka się w prawdziwym życiu, albo online
- Regularni komentatorzy na Twoim blogu
- Uczestnicy forum lub witryny członkowskiej, do której należysz (wysyłam mój projekt ebooka do kolegów z trzeciego plemienia w nadchodzący weekend)
Chyba, że ona też jest pisarką, albo typową dla Twojego czytelnictwa, twoja mama jest nie najlepsza osoba, aby poprosić o opinię. To samo dla współmałżonka. Będą raczej życzliwi niż konstruktywnie krytyczni.
Pytając o opinię, jasno określ, czego chcesz
Jeśli jest to pierwszy szkic, nie interesuje Cię przede wszystkim literówka lub sporadyczne niezgrabne zdanie. Chcesz wiedzieć, czy należy wyciąć całe sekcje, czy kąt działa, czy wezwanie do działania jest jasne.
Zawsze daję moim czytelnikom-świnkom doświadczalnym darmową kopię gotowego artykułu, jeśli to stosowne. Miło jest również zaoferować odwzajemnienie, jeśli kiedykolwiek będą chcieli opinii na temat projektu pisarskiego.
4. Korekta
Po zakończeniu etapu zmian i przejściu do ostatecznej wersji musisz dokonać korekty. Chociaż możesz uciec od okazjonalnej literówki, błędu ortograficznego lub poślizgu gramatycznego w większości postów na blogu, będziesz chciał uniknąć kłopotliwych błędów w swoim błyszczącym nowym ebooku lub zgrabnej stronie sprzedaży.
Uważam, że jestem świetny w znajdowaniu literówek w pracy innych ludzi … i okropny w wykrywaniu ich we własnym.
Zwykle znajduję przyjaciela, który musi mi to poczytać, ale jeśli sprawdzam własny materiał, to właśnie to pomaga:
Korekta na papierze
Z jakiegoś powodu łatwiej jest dostrzec błędy na papierze niż na ekranie. Może to dlatego, że jesteśmy bardziej skłonni do przeglądania ekranu lub dlatego, że nasze oczy ślizgają się po wszelkich błędach, których nie wykrył sprawdzacz pisowni.
Niezależnie od dlaczego, to działa. Wydrukuj swój kawałek i przejrzyj go powoli z Czerwonym długopisem w ręku.
Korekta wstecz
Kiedy czytamy, rzadko przyjmujemy każde słowo. Ur mózg wypełnia to, co spodziewa się zobaczyć – nawet jeśli to nie jest do końca to, co tam jest. (Czy kiedykolwiek źle przeczytałeś nagłówek? Albo billboard?)
Czytanie twojej pracy wstecz zajmuje się tym. Jesteś zmuszony patrzeć na każde słowo. Jest to powolny i kręty proces, ale jeśli masz pracę, która absolutnie musi być wolna od błędów, jest to najlepszy sposób, aby to zrobić.
A Ty? Czy trudno ci uzyskać perspektywę na pisanie? Jakie metody działają dla ciebie? A czy kiedykolwiek napisałeś coś, co uważałeś za idealne … dopóki nie spojrzałeś na to ponownie kilka miesięcy później?
Dajcie nam znać w komentarzach.
O autorze: Ali Hale pisze o produktywności z perspektywą wraz z Thursday Bram na swoim nowo uruchomionym blogu Constructively Productive: możesz pobrać kanał RSS tutaj.