Powiedzmy, że badacz daje Ci świecę, pudełko z pinezkami i książkę zapałek. Twoja misja: przymocuj świecę do korkociągu w taki sposób, aby po zapaleniu wosk nie kapał na podłogę.
Nie ma w tym nic śmiesznego, prawda?
Ale zabawny żart może pomóc ci rozwiązać to kreatywne wyzwanie. I śmiech w ogóle może pomóc napisać lepszą kopię.
Nie jesteś przekonany? Czytaj dalej.
Świeca i korkociąg
Wyzwanie to pochodzi ze słynnego badania psycholog Alice M. Isen. Jej badacze zadali problem dwóm grupom studentów.
Pierwsza grupa przed testem pokazała szpulę bloopers. Drugi obejrzał film o matematyce.
Najśmieszniejsze jest to, że 75% uczniów, którzy oglądali “blooperów” rozwiązało problem świecy i korkociągu.
Tylko dwadzieścia procent ludzi, którzy oglądali film matematyczny wcześniej rozwiązało ten sam problem.
Większość uczniów, którzy oglądali film matematyczny, podeszła do wyzwania z “funkcjonalną fixedness”, czyli blokadą umysłową, która ogranicza ludzi do korzystania z rzeczy w tradycyjny sposób. Starali się przyczepić świecę do korkociągu lub przykleić ją stopionym woskiem.
Ale większość uczniów, którzy wcześniej się śmiali, widziała alternatywne zastosowania dla przedmiotów, które otrzymali. Opróżnili skrzynkę z pinezkami, przyczepili ją do korkociągu i użyli jej jako świecznika.
Rozchmurz się, aby uzyskać bardziej kreatywną kopię
Czy kiedykolwiek podchodzisz do copywritingu z funkcjonalną fixedness?
Wszyscy wiemy, jak to jest. Jest poniedziałek, jest zadanie na wyciągnięcie ręki, więc wyczarujesz dobry pomysł, rozwalisz go w mgnieniu oka i dokonasz szybkiej korekty. Ale Kopia wydaje się kliniczna, funkcjonalna, Martwa.
Śmiech może pomóc ożywić.
Zrób sobie przerwę. Oglądaj Śmieszne albo giń. Przejrzyj sekcję humor New Yorkera. Porozmawiaj z przyjacielem lub współpracownikiem. Jeszcze lepiej, spróbuj rozśmieszyć kogoś innego.
Zrób wszystko, aby poprawić swój nastrój.
Więc usiądź i spójrz na swoją pracę. Możesz podbić śródtytuły? Rozjaśnić przejścia? Czy bardziej aresztujący trop rzuca się na myśl?
Może tak. Badania Isen pokazują, że kreatywne rozwiązania są bardziej skłonne do śmiechu niż np. uderzania głową o biurko.
To może wydawać się paradoksalne. Czasami, kiedy naprawdę jesteś pod ostrzałem, głupie odwrócenie uwagi jest ostatnią rzeczą, jakiej chcesz. Chcesz się skupić. Zdeterminowany. Poważnie.
Ale to może być wtedy, gdy trzeba rozjaśnić najbardziej.
A Ty? Jak nadać swojej kopii lżejszy akcent?