Salman Rushdie jest jednym z naszych największych żyjących powieściopisarzy.
Jego powieść, Midnight ‘ s Children w 1981 roku otrzymał Nagrodę Bookera, a w 2008 roku powieść została uznana za Najlepszą Książkę od czasu powstania nagrody.
Jednak przed Sir Salman Rushdie był znanym, szlacheckim powieściopisarzem, był copywriterem pod suspenderem, pionierem marketingu bezpośredniego, Davidem Ogilvy. Tak, zgadza się. Wielki pisarz uczył się od Wielkiego copywritera.
Co łączy copywriting i kreatywne pisanie? Niektórzy powiedzieliby: “nic.”Łatwo jest spojrzeć na czas Rushdiego w londyńskim biurze Ogilvy’ ego i Mathera jako na jego okres “pracy dla człowieka”, gdy pisał swoje powieści.
Jednak lekcje, których Rushdie nauczył się jako copywriter, były kluczowe dla jego rozwoju jako pisarza, a także fakt, że Rushdie napisał Midnight ‘ s Children poza godzinami pracy w copywritingu pokazuje, że może nigdy nie powinien był rezygnować?
Przyjrzyjmy się tym lekcjom skutecznego pisania od pisarza i copywritera Salmana Rushdiego.
1. Poświęć nadmierną ilość czasu na nagłówki
Podczas wykończenia Midnight ‘ s Children, Rushdie podobno spędził kilka godzin w biurze, próbując wybrać tytuł powieści, nawet uciekając się do pisania swoich dwóch finalistów “Children of Midnight” i “Midnight’ s Children ” w kółko.
Dziś jesteśmy zasypani tytułami i nagłówkami.
Gdziekolwiek jesteś w Internecie, od Facebooka, przez Twittera, po skrzynkę e-mail, ktoś próbuje przyciągnąć twoją uwagę atrakcyjnym nagłówkiem. Jeśli chcesz, aby twój post na blogu lub książka miały szansę, musisz poświęcić czas na upewnienie się, że Twoje tytuły są zarówno jasne, jak i angażujące.
Salman Rushdie wiedział, jak ważny jest tytuł jego książki i przez wiele godzin debatował, który wybrać.
Jak długo pracujesz nad nagłówkami?
2. Panika na drodze do sukcesu
Wyobraź sobie, że Twoim zadaniem jest przekazanie smaku tabliczki czekolady jednym słowem. A przy okazji, nie dostaniesz zapłaty za ” pyszne.”
Taka sytuacja miała miejsce pewnego popołudnia, gdy panikujący współpracownik poprosił go o zrobienie burzy mózgów nad nowym sloganem Aero, brytyjskiego batonika wypełnionego pęcherzykami powietrza. Gdy krążyli wokół pomysłów, stało się coś nie do pomyślenia. Klient zadzwonił niespodziewanie, domagając się wyników.
Ten konkretny współpracownik, według Rushdiego, ” miał skłonność, kiedy wpadał w panikę, do obfitego potu i do jąkania się, również szeroko.”Kiedy klient poprosił go o coś, powiedział:” To jest impossib-ib-ib-ible.”
Rushdie mówi, że zapaliło się światło. “Podczas gdy on jeszcze przez telefon pocił się i jąkał, zapisałem każde słowo, które przyszło mi do głowy, a skończyło się na’ able ‘lub’ ible ‘i zamieniłem je w’bubble’.”Rushdie skończył z “Irresistibubble”, co jest nadal hasłem Aero, ponad 30 lat później.
Panika może być doskonałym narzędziem kreatywności. Oto dwa proste sposoby na wywołanie paniki w procesie twórczym:
- Zostań odpowiedzialny: Podczas gdy Rushdie miał korzyść z klienta po drugiej stronie telefonu i szefa, takiego jak David Ogilvy, patrzącego przez ramię, blogerzy nie zawsze mają ludzi, którzy mogą ich pociągnąć do odpowiedzialności. Jednak masz swoich odbiorców i zawsze możesz sobie wyobrazić ich siedzących przy komputerach, czekających, aż opublikujesz Następny post i zastanawiających się, co tak długo trwa. Naprawdę to robią? Prawdopodobnie nie, ale możemy mieć nadzieję, prawda?
- Ustalanie Terminów: Kiedy używałem Feedburner jako usługi subskrypcji e-mail, mój post musiał być ukończony o 11 każdego ranka, w przeciwnym razie nie byłby wysyłany do subskrybentów aż do następnego dnia. O 10: 55, czasami znajdowałem się w nerwowym pocie, spiesząc się, aby zakończyć mój post. Mogłem łatwo zmienić ustawienie na późniejszy czas, ale zostawiłem je, ponieważ zmusiło mnie to do paniki, która napędzała moją produktywność. Chcesz zmusić się do szybszego pisania? Dlaczego nie dostosować ustawień subskrypcji, aby ustawić własny termin?
3. Wypowiedz się w kilku słowach
Podczas ceremonii wręczenia nagród Iapi Advertising Effectiveness Award 2008, Rushdie powiedział:
Jedną z wielkich rzeczy o reklamie jest to, że trzeba powiedzieć wiele w bardzo małym. Musisz spróbować zrobić bardzo duże oświadczenie w bardzo niewielu słowach lub bardzo niewielu obrazach i nie masz zbyt wiele czasu. Wszystko to jest, czuję, bardzo, bardzo użyteczne.
Krótkie, proste zdania działają. W rzeczywistości prostota sprawia, że brzmisz mądrzej, ponieważ czytelnicy zrozumieją, co mówisz.
Możesz pomyśleć, że trudniej jest napisać złożone zdania z pięciosylabowymi wyrazami. W rzeczywistości jednym ze Znaków mistrza jest komunikowanie się w kilku słowach.
(Oczywiście, jeśli Rushdie pracował dla Ogilvy ‘ ego trochę dłużej, mógł wyciąć kilka z tych “bardzo”.)
4. Świetne (kopiowanie)pisanie to praca
Podczas gdy Rushdie z pewnością był silnym pisarzem, zanim rozpoczął pracę w Ogilvy and Mather, jego kariera jako copywritera nauczyła go surowej dyscypliny, której potrzebował, aby odnieść sukces jako pisarz. Mówi mówi:
Piszę jak praca. Siadam rano i robię to. Nie tęsknię za terminami. Czuję, że wiele z profesjonalnego rzemiosła pisania nauczyłam się z tych lat w reklamie i zawsze będę za to wdzięczna.
Z pisaniem nie wierzę w talent. Zamiast tego jesteś praktykowany lub nie.
Niezależnie od tego, czy jesteś sześciocyfrowym copywriterem, czy kimś, kto bloguje dla zabawy, jeśli chcesz zostać lepszym pisarzem, traktuj to jak swoją pracę.
5. Nie poddawaj się odrzuceniu
Kiedy Rushdie został przydzielony do reklamy fresh Cream Cakes, klient odrzucił jego slogan ” Naughty. Ale Miło.”Jednak rok później, po tym, jak zaczął pisać fikcję na pełny etat, jego slogan był wszędzie w Wielkiej Brytanii, w tym na billboardach i w telewizji.
Rushdie nie pozwolił, by odrzucenie go powstrzymało, a gdy jego pierwsza powieść została odrzucona przez wydawców, zmotywowało go do rozwoju jako pisarza. Jak mówi w ostatnim wywiadzie:
Dużo czasu zajęło mi nauczenie się bycia pisarzem. Trzeba znaleźć redaktora lub, jeśli to nie wystarczy, grupę ludzi, którzy powiedzą ci prawdę o Twoim pisaniu i nie boją się powiedzieć: “to naprawdę nie jest wystarczająco dobre.”…Chyba, że ktoś ci powie, że to, co piszesz, nie jest dobre, wtedy nie będziesz wiedział, jak to przesunąć do punktu, w którym może zacząć być dobre.
Co łączy kreatywne pisanie i copywriting
Zanim Salman Rushdie pracował dla Davida Ogilvy ‘ ego, był biednym, bez pracy aktorem. Zanim zrezygnował z copywritingu, był pisarzem, który miał wydać jedną z najbardziej znanych książek XX wieku.
Łatwo jest myśleć o komercyjnym pisaniu i kreatywnym pisaniu jako o dwóch różnych światach, ale Rushdie pokazuje nam, że linie między nimi są znacznie bardziej rozmyte, niż mogłoby się wydawać. Oba mają na celu zaprezentowanie czytelnikom nowych możliwości i przekształcenie sposobu, w jaki widzą świat.
Jeśli jesteś kreatywnym pisarzem, być może musisz spróbować copywritingu. Jeśli to zadziałało dla Salmana Rushdiego, to może zadziałać dla Ciebie.
Czego nauczyłeś się o pisaniu z copywritingu?