Tak się składa, że mój tata jest przewodniczącym Sommelier Society of America.
Sommelier to wychowawca wina — to ta osoba w dobrej restauracji, która wie o winie wszystko i wszystko. Sommelier poprowadzi cię po najlepszych wyborach w oparciu o to, co będziesz dziś jeść.
Sommelier to także, niemal z definicji, wino marketer.
Zadaniem sommeliera jest stworzenie fantastycznego doświadczenia dla klienta, aby Klient kupował więcej wina.
W tym sensie są prawdziwymi marketerami treści, wykorzystując swoją głębię wiedzy, aby uszczęśliwić klientów i zrobić więcej biznesu.
Miałem szczęście być w stanie siedzieć w klasie Sommelier Society dla ich programu certyfikacji innego dnia. Zrobiłem kilka notatek o winie … ale dużo więcej o marketingu.
(Co mogę powiedzieć, Moja strona Kretyn marketingu ujawnia się po raz kolejny.)
Chcę podzielić się z Tobą kilkoma spostrzeżeniami, które wyszły z tej klasy … i porozmawiać o tym, jak możesz zastosować je w swoim biznesie, nawet jeśli wino jest najdalszą rzeczą, jaką możesz sobie wyobrazić z tego, co sprzedajesz.
1. Pierwszym krokiem jest kształtowanie doświadczenia klienta
Praca sommeliera zaczyna się od zbudowania karty win — zasiadania wśród uniwersum win Twojej restauracji lub sklepu może stock … i zastanawianie się, które wina będą cięte, a które nie.
To nie jest prosta sprawa ” tylko dobre wino.”Tak, to musi być dobre, ale istnieją nieskończone definicje tego.
Równie ważne jak jakość, wino musi być odpowiednie fit – dla Twojej klienteli, Twojej okolicy, jedzenia, które serwujesz, punktu cenowego, w którym pracujesz.
Tradycyjna francuska restauracja potrzebuje zupełnie innej listy niż funky azjatyckie miejsce fusion. Sąsiedztwo potrzebuje innej listy od miejsca, w którym maklerzy giełdowi wydają stos ciężko zarobionej gotówki.
Jako marketer, Twoim pierwszym zadaniem jest wybrać co idziesz na rynek-i upewnij się, że jest to idealne dopasowanie do tego, czego szukają Twoi klienci.
2. Twoja osobowość też ma znaczenie
Być może pewnego dnia pojawi się animatroniczny “wirtualny sommelier”, który stworzy doskonałą, odpowiednią kartę win, wystarczy podłączyć kilka zmiennych.
Ale w świecie, w którym żyjemy, dzięki Bogu, osobowość i pasja sommeliera są ważne.
Sommelierka, której karta win jest na styku własnych pasji i pragnień klienta, to sommelierka, która zamierza sprzedać dużo wina.
I jako ktoś, kto głęboko myślał o (i skosztował dużo) wina, sommelier powinien przynieś jej wiedzę.
Jeśli potrafi opowiedzieć wspaniałą historię-o winie lub winiarzu-tym lepiej.
Jako marketer treści, zwykle będziesz wiedział o wiele więcej na swój temat niż twoi klienci. Nie bój się dzielić swoją wiedzą — swoją pasją-nawet trochę geek out. To zaraźliwe.
3. Nie Twoim zadaniem jest mówić ludziom, czego chcą
Nasz instruktor powiedział nam o winiarni, której pracownicy zostali poinstruowani, aby powiedzieć klientowi z prośbą o kieliszek Chardonnay po pracy: “nie sądzę, że tego dziś szukasz.”Nie myślą, że klienci powinien pij Chardonnay, żeby go nie nosili.
Każdy klient z odrobiną szacunku do siebie, w obliczu tego rodzaju protekcjonalności, odwróci się i odejdzie.
Nie musisz spełniać pragnień każdego klienta — a prawda jest taka, że nie możesz. musisz kształtować swoje oferty w oparciu o dobrze zdefiniowany obraz tego, kto jest właściwym klientem.
Ale nigdy nie mów ludziom ” czego chcą.”
Możesz edukować, możesz zbudować pomost między tym, czego chcą, a czymś, co może im się spodobać. Ale zostaw protekcjonalność w domu. To złe maniery. oraz to źle dla biznesu.
Dobrzy sommelierzy wiedzą, że nie zajmują się winem. są w rozrywka interesy. Ich zadaniem jest tworzenie rozrywki i przyjemności, a nie nadmuchiwanie własnego ego lub zastraszanie klientów, aby martwili się, czy lubią “zły” rodzaj wina.
4. Wiedzieć, jak klient wypije to wino
Kalifornijskie i inne wina “nowego świata” są często pijane dla własnego dobra. Zwykle są to” większe ” wina o dużym smaku (i alkoholu) i niezbyt dużej kwasowości. Jak wspomniał nasz instruktor, koneserzy tego typu wina mogą powalić kilka gwiazdkowych butelek … a następnie wypić wodę mineralną do obiadu. Te duże wina są często zbyt przytłaczające, aby podawać je z jedzeniem.
Europejskie wina “starego świata” są zwykle przygotowywane do picia z jedzeniem. Są bardziej kwaśne i mniej alkoholowe. Często mają subtelniejszy profil smakowy.
Jeden styl nie jest “dobry” … ale może być lepszym wyborem dla danej sytuacji.
Dowiedz się, jak twój klient chce wypić butelkę. Często, nawet pomijając cenę,” większe ” wino nie jest odpowiednim winem dla potrzeb klienta.
Rozwijaj jak najbardziej jasne zrozumienie, w jaki sposób twój klient będzie konsumować twój produkt lub usługę, i upewnij się, że oferujesz coś, co naprawdę działa na to, czego potrzebują.
5. Wykorzystaj w pełni swój terroir
To był jeden z moich ulubionych punktów z klasy.
Jedną z cech wspólnych dla wielu win “Starego Świata” jest pojęcie terroir. Terroir to gleba, w której uprawia się winogrona, wysokość, źródło wody , orientacja winnicy na słońce … wszystkie te wysoce rolnicze elementy, które wchodzą w uprawę winogron o różnych właściwościach.
Wielkie wina europejskie są bardzo dużo o tworzeniu absolutnie najlepsze wino możliwe biorąc pod uwagę terroir, z których pochodzą.
Z czasem winiarze poznają zawiłości własnego terroiru. Poznają cechy wina, które tylko oni może zrobić.
Każda firma musi to zrozumieć … “surowce”, z którymi musisz pracować.
Jeśli jesteś mądry, stanie się to podstawą Twojej wygranej różnicy lub unikalnej propozycji sprzedaży-niepowtarzalnego odcisku kciuka, który odróżnia Twoją firmę od wszystkich innych.
Uwaga: wielkie podziękowania dla Sommelier Society of America i Darrin Siegfried dla edukacji wina! Wszelkie głupie błędy wina, które pozostały, są zdecydowanie moje.