To proste słowo Rady sprawia, że dobrzy copywriterzy są legendarni.
Dzięki niemu zwiększysz sprzedaż. Bez tego jesteś skończony.
To pozornie proste i łatwe do zignorowania.
Wiemy już, czy nikt nie przejdzie obok Twojego nagłówka, nikt nie czyta Twoich treści lub strony sprzedaży. To sprawia, że nagłówek jest najważniejszym elementem Twojej przekonującej kopii.
Co jest drugim najważniejszym elementem?
Już to przeczytałeś …
Pierwsze zdanie
Każda reklama, artykuł, strona sprzedaży lub wpis na blogu, który piszesz, musi zaczynać się od piekielnego zdania otwierającego.
To zdanie musi przemawiać bezpośrednio do potrzeb i pragnień odbiorców, a Twoje treści muszą spełniać swoją obietnicę.
Dziennikarze nazywają to lede, pierwsze zdanie (lub akapit) ma na celu wprowadzenie czytelnika do utworu, uczynienie go nieodpartym, aby artykuł został przeczytany.
Joe Sugarman uczy, że pierwsze zdanie Twojej kopii powinno być krótkie. Tak krótki, i tak fascynujący, że jest prawie łatwiejszy do odczytania niż nie.
Jestem zdecydowanie w szkole zwięzłości, ale każdy projekt wymaga własnej przemyślanej oceny.
Co i dlaczego?
Jakie są najczęściej cytowane fragmenty fikcji? To prawie zawsze pierwsze zdanie książki …
To była przyjemność spalić.
Ray Bradbury, Fahrenheit 451
Niebo nad portem miało kolor telewizji, dostrojonej do martwego kanału.
William Gibson, Neuromancer
Lolita. Światło mojego życia, ogień moich lędźwi. Mój grzech, moja dusza.
~ Vladimir Nabokov, Lolita
Gdzie teraz? Kto teraz? Kiedy teraz?
~ Samuel Beckett, The Unnamable
Byliśmy gdzieś w pobliżu Barstow, na skraju pustyni, kiedy narkotyki zaczęły się łapać.
~ Hunter S. Thompson, strach i wstręt w Las Vegas
Te linie są nieśmiertelne, ponieważ są (prawdopodobnie w kontekście ich opowieści) wspaniałymi liniami.
Ale są też niezapomniane, ponieważ są … pierwsze wiersze. Dlaczego? Tak jesteśmy zbudowani? Tak pamiętamy? Nie wiem i nie obchodzi mnie to.
Nie ma znaczenia dlaczego, o ile uznasz, że to prawda.
Pierwsze zdanie Twojej kopii powinno być niewybaczalnie istotne, użyteczne, prawdziwe i kuszące, ponieważ pierwsza linijka jest zwykle tym, co pozostaje w umyśle czytelnika — na dobre i na złe.
Ale to nie jest najważniejsza funkcja pierwszego zdania …
Po co?
Tu nie chodzi o bycie podstępnym, zwodniczym, a nawet kreatywnym.
Jak każdy świetny copywriting (i storytelling), jedynym celem pierwszego zdania jest sprawienie, aby czytelnik chciał przeczytać drugie zdanie.
A drugie zdanie powinno bez wysiłku doprowadzić czytelnika do trzeciego. I tak dalej.
Tak wiele z tego, co robimy, zależy od pojedynczej linii.
A w przypadku pierwszego zdania … jeśli stracisz tam czytelnika, stracisz wszystko.
Jakie są najlepsze pierwsze zdania, które ostatnio widziałeś?
O autorze: Robert Bruce jest głównym copywriterem Copyblogger Media i rezydentem odludka.