To prawda. Nie twierdzę, że blogowanie jest jak liceum (chociaż niektórzy czasami mogą się nie zgodzić), ale być może nauczyłeś się kilku rzeczy o skutecznym blogowaniu, gdy tam byłeś, bez względu na to, jak dawno to było.
W dawnych czasach funkcjonalnych testów pisarskich nauczyciele szkół średnich uczyli uczniów, aby rozważali TŁUSZCZ-P zanim usiedli do pisania. TŁUSZCZ-P Stojaki na:
- Formularz
- Publiczność
- Temat
- Cel
Chociaż podstawowy, jest to coś, co powinieneś rozważyć za każdym razem, gdy usiądziesz, aby napisać post na blogu. Przyjrzyjmy się dokładnie, jak TŁUSZCZ-P dotyczy blogowania.
Formularz
Forma każdej pisemnej komunikacji może mieć duży wpływ na przekazywany komunikat. Oczywiście forma wiadomości tekstowej wymaga innych wymagań i zasad stylistycznych niż raport biznesowy. Podobnie forma posta na blogu ma swój unikalny zestaw wymagań.
Przede wszystkim blog powinien być fizycznie łatwy do odczytania. Twoja publiczność patrzy na ekran komputera, który jest znacznie inny (i bardziej wymagający) niż czytanie książki. Użyj białych spacji (spacja bez słów) i odstępów tekstowych na swoją korzyść. Prosta przestrzeń między akapitami może mieć duży wpływ na sukces posta na blogu.
Dobrym pomysłem jest również krótkie akapity. To nie jest miejsce na długie, gadatliwe akapity. Krótsze akapity są łatwiejsze do odczytania i pomagają lepiej wykorzystać białe znaki. Chociaż istnieją wyjątki od każdej reguły, pięć linii wydaje się być dobrą, łatwą do odczytania długością.
Podobnie, spróbuj napisać ciasne zdania, które są do rzeczy. Myśl jak Hemmingway i pozbądź się słów, których nie potrzebujesz. Ciągle przeglądam, kiedy piszę, zwykle szukam bardziej bezpośredniego sposobu na przekazanie mojej wiadomości. Niestety, typowa publiczność bloga ma dość krótki czas uwagi, a słowny tekst je odepchnie.
Jest powód, dla którego punkty są tak popularne na blogach. Są one szybkim i łatwym sposobem rozpowszechniania informacji.
Publiczność
Kto będzie czytał Twojego bloga? Czy natkną się na Twojego bloga przez wyszukiwarkę Google? Czy są ekspertami w danej dziedzinie? Czy masz wielu powracających czytelników, którzy rozumieją Twój ton i głos? Chcesz uchwycić publiczność, która ciągle wraca. Chociaż brzmi to oczywiste, każde słowo, które piszesz, powinno być skierowane do odbiorców, których chcesz uchwycić.
Kiedy czytelnik przeszukuje Google, zwykle szuka konkretnych informacji. Ułatw im to. Jeśli twój blog dostarcza odpowiedzi, są szanse, że wrócą. Podobnie, jeśli Twoja witryna jest łatwa w nawigacji, a powiązane tematy i posty są łatwe do znalezienia, czytelnik może po prostu zostać i rozejrzeć się.
Podczas budowania odbiorców rozważ swoje analizy podczas pisania postów. Czy Twoi odbiorcy dobrze reagują na konkretne tematy? Które posty generują najwięcej komentarzy lub napędzają ruch? Opieraj się na udanych postach, nawet jeśli przyjmują twój blog w innym kierunku, niż pierwotnie zamierzałeś.
Pamiętaj, że Twoi odbiorcy są kluczem do sukcesu bloga. Pisz dla nich, nie dla Ciebie.
Temat
Wydaje się to oczywiste,ale o czym jest Twój post? Pozostań w temacie. Jeśli przeniesiesz się do innego tematu, zapisz go na inny post. Większość czytelników woli czytać kilka krótkich postów na poszczególne tematy niż długi post, który wędruje po całym miejscu.
Zwięzły post będzie również lepiej działał w wyszukiwarkach. W dobrze napisanym poście temat jest jasny, A Słowa kluczowe wyróżniają się.
Nie zapomnij o nagłówku lub tytule postu. W dobrze napisanym nagłówku Temat postu jest jasny. Wielu czytelników znajduje posty na blogu za pośrednictwem czytników kanałów, witryn społecznościowych, takich jak Digg lub wyników wyszukiwania. Czytelnicy ci zazwyczaj decydują, co czytać, w oparciu o niewiele więcej niż nagłówek. Dobrze napisany nagłówek identyfikuje temat i generuje wystarczające zainteresowanie czytelników, aby kliknęli cały post.
Cel
Dlaczego piszesz ten post? Czy chodzi o dostarczanie informacji? To dla rozrywki? Czy chodzi o budowanie społeczności? Zazwyczaj dobry wpis na blogu robi wszystkie te rzeczy. Kiedy jednak usiądziesz, aby napisać, zastanów się dokładnie, co chcesz osiągnąć i jakie informacje chcesz przekazać swoim postem. Jak piszesz, sprawdź, czy spełniasz ten cel. Może się okazać, że cel się zmienił. Dobrze, powtórz, aby spełnić nowy cel.
Kiedy masz na myśli określony cel, pisanie jasnego, interesującego posta na blogu staje się znacznie łatwiejsze. Wydaje się to dość łatwe, prawda?
Jednak w świecie, w którym odbiorcy online są bombardowani informacjami, ta prosta koncepcja jest często zapominana. Czasami trochę TŁUSZCZ-P może przejść długą drogę.