Sztuka akapitu

Każdy może napisać akapit, ale nie każdy wie, jak napisać taki, który inni ludzie chcą przeczytać.

Widziałeś to:

Otwierasz książkę, a cała strona to jeden długi blok tekstu.

Każde zdanie w akapicie ma dokładnie ten sam punkt, powiedziane w nieco inny sposób i zastanawiasz się, dlaczego po prostu tego nie powiedzieli once i skończ z tym.

Każdy akapit ma taką samą długość (może pięć linijek?), czy to ma sens, czy nie, i nadaje utworowi monotonny rytm.

Ten akapit mówi ci, dlaczego ten punkt jest ważny, a ty nie możesz przestać myśleć: “i co z tego?”

Jak mała wyspa, akapit nie łączy się z żadnymi pomysłami, które pojawiły się przed nim lub po nim, i wydaje się niejasno nie na miejscu.

Wszyscy nienawidzimy akapitów, które popełniają te błędy. Ci z nas, którzy są w Narodowym społeczeństwie pisarskich snobów (Podnieś rękę, jeśli jesteś członkiem), dostają nawet dziwnego dreszczyku emocji od wytykania ich.

Ale jakoś ciągle się pojawiają.

Nie tylko w pracy trzecioklasistów, ale w pisaniu ludzi, którzy nazywają siebie profesjonalistami, w tym z całego serca.

To jak Bill Murray i Richard Dreyfuss w filmie co z Bobem? – za każdym razem, gdy myślisz, że ich nie ma, otwierasz drzwi, a oni znowu się uśmiechają i cieszą, że cię widzą.

Pytanie brzmi: co zamierzasz z tym zrobić?

W porządku. napisz zły akapit, ale opublikowanie go tylko narazi Twoją więź z czytelnikami. Zanim pokażesz komuś swoje pismo, zawsze powinieneś wrócić i sprawdzić swoje akapity, aby upewnić się, że są w najlepszym kształcie.

Oto kilka pytań, które Cię poprowadzą:

1. Czy to przechodzi test Guy Kawasaki?

Wiesz, że wszyscy mamy blogujących mentorów, których podziwiamy?

Guy Kawasaki jest jednym z moich. Trzy lata temu napisał post przekazujący część swojej mądrości blogowej, a jedna z jego rad utknęła ze mną:

. . . Wyobraź sobie, że mały człowiek siedzi na twoim ramieniu i czyta to, co piszesz. Za każdym razem, gdy piszesz wpis, on mówi: “i co z tego? Kogo to obchodzi?”Jeśli nie możesz odpowiedzieć małemu człowiekowi, to nie masz dobrego bloga / produktu.

To prawda. Za każdym razem, gdy piszesz akapit, zatrzymaj się na chwilę i sprawdź, czy przechodzi przez “Kogo to obchodzi?” test. Jeśli nie masz dobrej odpowiedzi, usuń swój akapit i zacznij od nowa.

2. Czy to dwugłowe dziecko?

Dzieci są urocze. Z drugiej strony, dwugłowe dzieci są czymś, co można zobaczyć na okładce National Enquirer. Po prostu . . . źle.

Akapity działają w ten sam sposób.

Dobry akapit ma jedną głowę. Innymi słowy, ma jeden punkt, jeden pomysł, a wszystkie jego zdania współpracują ze sobą, aby wesprzeć ten jeden pomysł. Zrób to dobrze, a to jest urocze w swojej prostocie.

Jeśli jednak spróbujesz wepchnąć więcej niż jeden pomysł do akapitu, przekształcisz go w potwora. Dorośli mężczyźni będą się od tego wystrzegać. Małe dzieci wybuchną łzami. Nauczyciele angielskiego będą się kleić po piersiach i padać trupami.

Może nie. Ale ty Wola mylić czytelników, a to poważna sprawa. Nie rób tego.

3. Jest tu echo?

Niektórzy pisarze mają coś, co nazywam “problemem ECHA.”

Zaczynają się od idei, a następnie każde zdanie w akapicie odbija tę samą ideę, choć w nieco inny sposób. Na przykład:

Nienawidzę zielonej fasolki. Za każdym razem, gdy o nich Myślę, czuję mdłości. Fasolka szparagowa jest najgorsza. Jeśli położysz mi fasolkę na talerzu, nie zjem jej.

Ten akapit ma tylko jeden pomysł: Nienawidzę zielonej fasolki. Każde zdanie w akapicie odzwierciedla ten sam pomysł. Są niepotrzebne.

Kiedy piszesz akapit w ten sposób, masz wrażenie, że wyjaśniasz swój pierwotny punkt. Ale nie jesteś. Wszystko, co naprawdę robisz, to dodawanie puchu i zanudzanie czytelnika.

Dobrą zasadą jest przeczytanie każdego zdania w akapicie i zadanie sobie pytania: “Czy mógłbym usunąć którekolwiek z tych zdań i zachować to samo znaczenie?”Jeśli możesz, to za wszelką cenę, pozbądź się ich. To sprawi, że Twoje pisanie będzie ciaśniejsze.

4. Piszesz monotonnie?

Słuchałeś kiedyś mowy, a mówca używał dokładnie tego samego głosu od początku do końca?

To irytujące, i to nie tylko dlatego, że ludzie mają predyspozycje do rytmicznego języka. Kiedy słuchamy, polegamy również na tym, że głośnik użyje głosu, aby powiedzieć nam, co jest ważne. Na przykład, jeśli mówią szybko, a potem nagle zaczynają wyciągać swoje słowa, Wiemy, że należy zwracać uwagę. Zmiana w przegięciu oznacza, że dzieje się coś ważnego.

To ma sens, prawda? Ale czy wiesz, że jest to również możliwe dla Twojego pisanie być monotonnym?

Akapity są głosowymi fleksjami słowa pisanego. Dobrzy pisarze zmieniają długość swoich akapitów, aby pokazać czytelnikowi, co jest ważne. Niektóre akapity będą miały 3-5 zdań, ale co jakiś czas będą dorzucać akapit jedno zdanie, aby podkreślić konkretny punkt. Wyróżnia się i każe czytelnikowi zwracać uwagę.

Spróbuj sam.

5. Czy są rampy i rampy?

Do tej pory rozmawialiśmy o akapicie (liczba pojedyncza), ale nadszedł czas, aby poświęcić trochę czasu na paragrafy (liczba mnoga).

Wielu początkujących pisarzy traktuje akapity jak małe wyspy dla siebie, unoszące się w wielkim oceanie idei bez żadnego związku z kimkolwiek lub czymkolwiek. To wstrząsające. Czasami można zobaczyć, jak akapity odnoszą się do siebie, ale czasami jesteś również pozostawione drapanie głowy.

O wiele lepiej patrzeć na akapity tak, jakby były miastami wzdłuż autostrady. Tak, są oddzielne, ale mają też rampy i rampy, które ułatwiają ludziom powrót na autostradę i dotarcie tam, gdzie jadą. Podobnie dobre akapity używają słów i gramatyki, aby pomóc czytelnikowi przejść do następnego pomysłu.

Moglibyśmy zrobić cały post na ten temat (i prawdopodobnie będzie, w przyszłości), ale najlepszą zasadą jest, aby spojrzeć na każdy z akapitów i zobaczyć, czy jest to możliwe, aby je zrozumieć bez czytania innych. Jeśli tak, pomyśl o dodaniu niektórych ramp łączących i zjazdów. To sprawi, że twoje pismo będzie bardziej czytelne.

Czy te zasady są dla Ciebie musi nadążasz?

Nie, to tylko wytyczne.

Chodzi o to, aby świadomie myśleć o swoich akapitach i sposobie, w jaki wpływają na czytelników. Obok seksownych tematów, takich jak nagłówki, budowanie linków i SEO, łatwo o nich zapomnieć.

Ale nie rób tego. jak większość rzeczy, to małe niuanse Twojego pisania sumują się, aby stworzyć głęboki wpływ na czytelnika. Twoje akapity są jednym z tych niuansów, a jeśli poważnie myślisz o pisaniu, ważne jest, aby nauczyć się ich używać.

O autorze: Jon Morrow jest współredaktorem Copybloggera i współzałożycielem partnering Profits. Dowiedz się więcej od Jona na Twitterze.

Total
0
Shares
Related Posts