Shiny: Przewodnik Firefly do tworzenia bardziej kreatywnych treści

Czytałam w ten weekend nową książkę Jonathana Fieldsa niepewność: zamienianie strachu i wątpliwości w paliwo dla błyskotliwości, a jednym z spostrzeżeń, które uderzyły mnie najbardziej, był jego podział na dwa rodzaje kreatywności.

Ponieważ analogie pomagają nam się uczyć, a ponieważ Firefly jest najlepszym programem, jaki kiedykolwiek był w telewizji, zamierzam nazwać dwa rodzaje kreatywności: kreatywność Mal Reynolds (wgląd, wizja i odważne nowe pomysły) i kreatywność Zoe Washburne (właściwie uzyskanie czegoś zrobione).

Jeśli nie jesteś fanem Firefly, nie martw się, ponieważ te archetypy są obecne w niemal każdej epickiej historii, jaką możesz sobie wyobrazić. Są również obecne w Twojej firmie.

Można je nazwać kreatywnością Kirka i Spocka, kreatywnością Jobsa i Woźniaka lub kreatywnością Fineasza i Ferba.

Zasadniczo, częścią procesu twórczego jest posiadanie błyskotliwej wizji i przełomowych spostrzeżeń. Część z nich polega na udoskonalaniu, rozszerzaniu i wytwarzaniu tej wizji-innymi słowy, na uginaniu się i tworzeniu czegoś.

Jeden z nich prawdopodobnie przychodzi ci łatwiej niż drugi, ale są szanse, że będziesz musiał być w stanie obsłużyć oba, przynajmniej na początku. Porozmawiajmy więc o tym, jak zrobić to trochę mniej boleśnie.

Mal Reynolds kreatywność

Postać kapitana Mal Reynoldsa to archetyp kreatywnego przywództwa.

Jest odważny. Jest mądry. Potrafi w mgnieniu oka podsumować trudną sytuację, wiedząc, kiedy odeprzeć złoczyńców, a kiedy odwrócić ogon i uciec.

Mal to klasyczny Lider Przedsiębiorczości. (I klasyczny bohater akcji.) Wymyśla plan, który jest tak szalony, że po prostu może się udać, a jego ekipa pracuje razem, aby go zrealizować.

Mal jest spostrzegawczy, zdecydowany, romantyczny (mimo wszelkich prób bycia cynicznym), niepraktyczny, impulsywny i błyskotliwy.

Znajdziesz kreatywnych Captain Mal na szczycie praktycznie każdej naprawdę fajnej firmy. W prawdziwym życiu Kapitan Mals, spójrz na Richarda Bransona, Steve ‘a Jobsa i Davida Ogilvy’ ego.

Pomysł terrorysta

Ale ten rodzaj kreatywności ma ciemną stronę. W książce Jonathana mówi o byciu “terrorystą idei” we własnych firmach.

Co dwie sekundy miałem nowy pomysł na to, co będziemy robić, jak zdefiniujemy markę, komu będziemy służyć, jakie oświetlenie będziemy mieć, rodzaj muzyki, którą tworzymy, ludzi, których zatrudniamy, co będą nosić, płytki w łazienkach.

Nie da się tego wykonać, gdy masz do czynienia z ognistą ilością pomysłów. Bez względu na to, czy masz personel, czy jesteś zdany na siebie, spalisz swoją organizację, jeśli spróbujesz.

Częścią trudności procesu twórczego jest przesianie tysiąca możliwych wspaniałych pomysłów i znalezienie jednego do realizacji.

To może nie być “dobry” pomysł. Pewnie nie będzie. It just has to be a dobry pomysł.

Zoe Washburne kreatywność

Zoe Washburne jest zastępcą Mala. Jest dobrze wyszkolonym żołnierzem, intensywnie praktycznym i przesiąkniętym taktyką i strategią. Jest również odważna i mądra, ale jej umiejętności polegają na wykonywaniu rozkazów.

Zoe sprawia, że rzeczy się zdarzają.

Niektórzy nie uznają stylu Zoe za kreatywny, ale tak jest. To Zoes świata, którzy dosłownie Utwórz coś, poprzez wzięcie pomysłów i wizji i zastosowanie “REP” (rafinacja, ekspansja, proces) do nich.

Zoe jest pragmatyczna, taktyczna, skuteczna, wykwalifikowana, energiczna i realistyczna. Ona ani nie robi, ani nie akceptuje wymówek. Dla prawdziwych Zoes, zobacz Paul Allen, Derek Halpern i Warren Buffett.

Jeśli nic nie zostanie stworzone, nie ma kreatywności

Część tego, co sprawia, że kreatywne życie (a każdy biznes bootstrap jest kreatywnym projektem) jest tak trudne, że kapitan Mals są tymi, którzy zwykle są przyciągani do tego rodzaju życia, ale potem musimy zamienić się w Zoes, aby naprawdę coś zbudować.

Musimy napisać treść. Musimy zbudować teren. Musimy znaleźć wózek. Musimy nagrać dźwięk, zbudować pokaz slajdów, napisać stronę sprzedaży.

Wizja nie jest niczym bez egzekucji-dlatego tak wielu genialnych wizjonerów ma historię bycia zestrzelonym przez” praktycznych ” myślicieli, zanim w końcu zrobią swój ślad.

Co zrobić, jeśli jesteś Mal

Jeśli jesteś Malem i nie masz jeszcze Zoe, musisz być w stanie odkryć swoją pragmatyczną stronę, przynajmniej do czasu, aż będziesz w stanie osiągnąć wystarczający sukces, aby zbudować organizację.

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to odebrać książkę Jonathana, ponieważ ma on wiele praktycznych pomysłów na to, jak Mals może przystosować się od czystych myślicieli do ludzi czynu.

Jest bardzo prawdopodobne, że przejmiesz inicjatywę w tworzeniu treści — przynajmniej do czasu, gdy będziesz mógł przekazać swoją wizję kilku Zoesom, którzy mogą ją dla Ciebie stworzyć. Więc skonstruuj rytuały, które pozwolą Twojemu mózgowi wiedzieć, że nadszedł czas, aby być produktywnym.

Pracuj w skupionych wybuchach, dając sobie czas na regenerację, aby naładować swoje kreatywne baterie.

Będziesz także chciał wyznaczyć wyraźne granice między “czasem wglądu” a ” czasem wdrożenia.”Jest czas na marzenia i czas na pisanie, a ty musisz zdefiniować, który jest który.

Gdy jesteś w trybie produktywnym, poszukaj jasnych instrukcji krok po kroku, jak wykonać zadanie, które sobie przypisałeś. Bądź na bieżąco dzięki planom drogowym, listom kontrolnym lub innym narzędziom liniowym, które informują, że wykonałeś wszystkie kroki.

Jeśli jesteś Zoe

Jeśli jesteś bardziej Zoe niż Mal, możesz nie myśleć o sobie jako o kreatywnym.

Uświadom sobie, że Twoja realizacja pomysłu jest jedną z najcenniejszych form kreatywności. Pomysły są tanie; realizacja jest bezcenna, więc nie sprzedawaj się krótko.

Twoje spostrzeżenia mogą nie od razu oznaczać Cię jako “lidera myśli”, ale jeśli skupisz się nieustannie na tym, czego chcą i potrzebują Twoi odbiorcy, przekonasz się, że możesz zajść zaskakująco daleko.

Zoe nie jest efektowna jak Mal, ale ma silną, pociągającą osobowość. I Ty też-więc nie bój się pozwolić, aby zabłysło to w Twoich treściach. Ponieważ jesteś Zoe, będziesz mniej kuszony, aby popisywać się lub przekształcać swoje treści w festiwal ego-a twoi czytelnicy będą za to wdzięczni.

Możesz zdecydować, że czujesz się bardziej komfortowo łącząc siły z wizjonerem. Jeśli tak, nie będziesz miał problemów ze znalezieniem genialnych umysłów, które nie mogą nic zrobić.

Ponownie, nie podważaj siebie-twoje umiejętności są rzadkie i cenne, więc nie myśl o sobie jako o wynajętej pomocy. Zamiast tego uważaj siebie za cenionego producenta, który może wykorzystać twórczy “talent” i sprawić, że rzeczy się wydarzą.

I nie zakładaj, że nigdy nie będziesz miał własnego przełomowego wglądu. Poszukaj sprawdzonych sposobów na wygenerowanie większej ilości informacji-poprzez podejście do tematu crossroads, zastosowanie starego wglądu do nowego rynku lub po prostu dając sobie czas na kreatywne przestoje, aby nowe pomysły mogły się rozwinąć. Książka Jonathana ma dla Ciebie wiele pomysłów.

Jeśli zajmujesz się nauczaniem

(A przez “nauczanie biznesu” mam na myśli content marketing, edukację online lub jakąkolwiek formę sprzedaży … jak również wiele innych sposobów era cyfrowa uczyniła nas zarówno nauczycielami, jak i uczniami.)

Jak wszyscy pamiętamy z podstawówki, naprawdę wielcy nauczyciele są kreatywni … i szanują kreatywność i indywidualność swoich uczniów.

Twoi uczniowie z Mal mają już wizję i zapał, ale kiedy nadszedł czas, aby połączyć szczegóły, potrzebują pomocy. Daj im wiele samouczków krok po kroku. Co więcej, daj im listy kontrolne i podręczniki, które mogą przekazać komuś innemu, gdy w końcu zrezygnują z prób zrobienia tego samemu.

Twoi uczniowie Zoe wiedzą, jak pracować i wiedzą, jak sprawić, by coś się stało, ale mogą nie mieć pewności, że mogą stworzyć coś naprawdę nowego. Daj im pewność, ramy kreatywności i narzędzia do rozwijania swoich pomysłów od blah do przełomu.

Najlepsze jest to, że możesz stworzyć środowisko, w którym Twoi Zoe i Mals mogą wchodzić w interakcje, zadawać sobie pytania, burzyć mózgi i ewentualnie współpracować, tworząc niesamowite partnerstwa.

Uczyń swoich uczniów i klientów wielkimi bohaterami, a pokochają cię na zawsze.

A Ty?

Każdy z nas ma mieszankę kreatywnych mocnych stron, ale zwykle skłaniamy się ku jednej stronie spektrum lub innej. Jesteś Mal lub Zoe, albo zupełnie innym typem?

Dajcie nam znać w komentarzach.

O autorze: Sonia Simone jest CMO Copyblogger Media i współtwórcą Teaching Sells.

Total
0
Shares
Related Posts