8 lekcji marketingu z powolnej śmierci RIM

blackberry

Trudno uwierzyć, że jeszcze kilka lat temu Research In Motion (RIM) był na lider smartfonów. Teraz żart jest taki, że nie ma nic smart o BlackBerry.

Trudno też uwierzyć, że tak zwani “użytkownicy crackberry” rezygnują teraz ze swoich ukochanych telefonów na rzecz Urządzenia z Androidem lub iPhone ‘ em.

Co się stało?

W rzeczywistości wiele się wydarzyło, co pozwoliło RIM stracić przyczepność na rynku. Możesz nauczyć się kilku lekcji marketingowych z niepowodzenia RIM, które możesz zastosować do swojej firmy, aby utrzymać ciebie i twój biznes się rozwijał.

Oto 8:

Lekcja # 1: Kontroluj rozmowę z mediami społecznościowymi

W świecie mediów społecznościowych RIM w ciągu ostatnich kilku lat został pobity przez krytyków…głównie dlatego, że RIM siedział i nic nie robił.

Nigdy nie korzystali z mediów społecznościowych na swoją korzyść.

Na przykład, kiedy nowy prezes Rim ogłosił swój pierwszy raport o zarobkach … w którym firma powiedziała, że straciła pieniądze po raz pierwszy od siedmiu lat … myślisz, że stworzyliby kampanię w mediach społecznościowych, aby walczyć z całą negatywną uwagą.

Ale tego nie zrobili.

Nastroje na Twitterze dla RIM podczas tego ogłoszenia były 59 procent negatywne i 41 procent pozytywne.

rim analysis

Rozmowa Dominująca na Twitterze wyglądała tak:

Przepraszam! Zamykamy tę stronę, ponieważ jest zbyt duża, aby ją załadować.’- męczące, # memory # bullshit refren from # BlackBerry #RIM # sorry

To nie tak, że firma nie ma wiernych fanów. Ma prawie 11,000,000 polubień na swojej stronie na Facebooku od napisania tego postu…

rim facebook

… społeczność, którą firma mogła łatwo wykorzystać i poprosić o pomoc w walce z negatywnymi nastrojami.

Niestety, nigdy nie stworzyli społeczności z tymi fanami na Facebooku. Używali ich bardziej jak grupy fokusowej do odbijania pomysłów, więc fani nie byli przygotowani, aby pomóc w tej sytuacji i stać się rzecznikami marki.

Lekcja Marketingu: Twoja strategia w mediach społecznościowych powinna obejmować co najmniej dwie rzeczy. Po pierwsze, stwórz prawdziwe połączenia z klientami. Po drugie, wykorzystaj tych klientów jako lojalną bazę adwokatów, którzy pomogą Ci zaangażować krytyków i uzyskać większą kontrolę nad rozmową z marką.

Lekcja # 2: Zbuduj kult … nie firmę

Apple ma prawdopodobnie najbardziej lojalnych fanów ze wszystkich firm na świecie. To najbardziej rozpoznawalna marka. A to dlatego, że ludzie, którzy kupują produkty Apple, nie robią tego, ponieważ need te produkty…kupują produkty Apple, bo coś o nich mówi.

Porównaj RIM z Apple, a zobaczysz firmę, która buduje urządzenie, które jest bardziej popularne niż firma. Wyszukaj Blackberry i RIM w Google Insights, a zobaczysz o wiele większy wolumen produktu niż firmy.

Oto wyszukiwanie Blackberry i RIM…

rim trends

Niebieska linia oznacza obręcz. Lekcja tutaj … produkt jest sposób bardziej popularny niż firma. Zrób to samo dla Apple i iPhone, i to jest to, co widzisz…

apple trends

Podczas gdy iPhone wyprzedza Apple, zauważysz, że skoki wzmianek zawsze pokrywają się…co oznacza, że ludzie rozpoznają produkt oraz firma … a ludzie mówią tyle o firmie, co o produkcie.

Lekcja Marketingu: Zbuduj emocjonalne, niemal kultowe połączenie z klientami, tworząc doświadczenia i produkty, które zwiększają te doświadczenia. Jak już wcześniej mówiłem, Apple zaczęło od dlaczego … i sprawiło, że dlaczego oni istnieć o wiele ważniejsze niż to, co robią.

Lekcja #3. Stwórz kulturę, która ceni doświadczenie użytkownika

Nigdy nie będziesz w stanie zbudować tego kultowego połączenia z konsumentami, jeśli twoi ludzie, którzy dla Ciebie pracują, nie cenią wkładu użytkowników końcowych.

RIM nie powiodło się, ponieważ mieli na czele technicznych czarodziejów, którzy nigdy nie doceniali wkładu użytkowników końcowych. Była to kultura kierowana przez inżynierów, która działała jako długie ponieważ nie było żadnej konkurencji.

Konsumenci musieli zaakceptować to, co im zostało przekazane. BlackBerry Storm, uruchomiony w 2008 roku, pokazał, że RIM nie rozumie swojego konsumenta.

Potem pojawiły się firmy Apple i Google, które budowały firmy, które skupiały się na użytkowniku końcowym … i które naprawdę znały swoich klientów, dając im urządzenia iPhone i Android … i zjadły udział RIM w rynku.

Przyznaję, niektórzy ludzie nadal wolą kółko klikania kciukiem i klawiatury dotykowe nad ekranem dotykowym, ale ten rynek jest mały.

Lekcja Marketingu: Jeśli Twoja firma nie ma kultury, która kładzie nacisk na użytkownika końcowego, rozpocznij kampanię, aby to zmienić już teraz. A jeśli Twoja firma już koncentruje się na konsumencie…niech tak zostanie.!

Lekcja # 4: nie bój się słuchać pomysłów pracowników

Badacze, inżynierowie i marketerzy pracujący w RIM rozumieli, że ich technologia musi się zmienić. Zarząd RIM, z jakiegokolwiek powodu, nie chciał ich słuchać i wprowadzać innowacji.

Jasne, wprowadzili iteracje, ale to nic nie przyciągnęło nowych klientów. Zarabiali pieniądze i nie chcieli zadzierać z formułą. W rzeczywistości patrzyli na iPhone ‘ a jako zabawkę, której klienci korporacyjni nigdy nie potraktują poważnie.

Ponieważ nigdy nie myśleli o lepszym sposobie nawigacji niż za pomocą kółka klikającego kciukiem, krwawili gotówką.

Lekcja Marketingu: Nigdy nie myl iteracji z innowacjami. Innowacja jest wtedy, gdy tworzysz coś, co może nawet zniszczyć twój ulubiony produkt … ale może być kolejnym prawdziwym zwycięzcą. Stwórz skunksa pracującego w Twojej firmie … i stwórz kulturę, w której ludzie nie boją się kwestionować status quo.

Lekcja # 5: spraw, aby pasja do produktu stała się nieustającą misją

Bycie pierwszym poruszającym się na rynku pozwala zdominować go przez bardzo długi czas. Ale może również uśpić Cię do snu i sprawić, że ludzie w Twojej firmie…od kierownictwa w dół … będą naprawdę zadowoleni z siebie.

Nie było nic śmiałego ani zuchwałego w BlackBerry…it nigdy nie był sprzedawany agresywnie i nigdy nie próbował penetrować nowych rynków ani wbijać się głębiej w obecne. Była zadowolona ze status quo … i ludzie zaczęli tracić pasję do produktu, dzięki czemu konkurencja zyskała udział w rynku.

Lekcja Marketingu: Jeśli masz produkt, który jest rewolucyjny, musisz szybko dowiedzieć się, jak zaspokoić popyt…i agresywnie ścigać nowe możliwości, tak jak DropBox. Zawsze wprowadzaj innowacje, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Ścigaj nowe rynki. Zachowaj tę pasję.

Lekcja # 6: utrzymać przewagę pierwszego ruchu

Głównym problemem RIM było to, że myśleli, że im się udało i pokonali konkurencję. W 2007 roku byli na szczycie świata…

rim growth

Doszli do wniosku, że mają tak duży udział w rynku, że nikt może ich pokonać. Ale od tego czasu sprzedaż spada, podobnie jak ich udział w rynku…

rim share

Co się stało?!

Przestali wprowadzać innowacje i wprowadzali nudne iteracje. Stracili przewagę i przestali słuchać swoich klientów, ponieważ myśleli, że mają to zamknięte.

To samo stało się z Kodakiem i HP. Uważali, że ich udział w rynku da im czas na odpowiedź. Ale widzieliśmy, że rynki mogą się zmienić w mniej niż rok. Spójrz, co się stało, gdy Apple i Google zjedli swoje obiady.

Lekcja Marketingu: Nigdy nie przestawaj badać swoich konkurentów i zwracać uwagę na nawet najmniejszych graczy … ponieważ mogą one posiadać klucz do przyszłych zarobków dla ciebie.

Lekcja # 7: Zastąp samozadowolenie zarządzania

Problem RIM polegał na tym, że ich kierownictwo odmówiło wprowadzenia niezbędnych zmian. Byli ciągle uparci co do pozycji Rima, pewni, że pieniądze będą napływać do końca czasu.

Odmówili uznania Apple lub Google za konkurencję, ponieważ uważali, że jako pierwsi ludzie zablokowali się na rynku. Niestety, nigdy nie wpadł na kolejny świetny pomysł od uruchomienia BlackBerry.

Już dawno trzeba było wprowadzić nowy zespół kierowniczy.

Lekcja Marketingu: Przenieś ludzi na stanowiska kierownicze, które mogą przynieść odświeżającą perspektywę Twojej firmie i produktom. Otocz się kreatywnymi myślicielami. Nigdy nie pozwól, aby samozadowolenie kierownictwa powstrzymało firmę, ponieważ doprowadzi to do porażki.

Lekcja # 8: zawsze twórz więcej niż jeden produkt

Jak wspomniałem powyżej, BlackBerry jest bardziej znany niż firma. Ta sława została rozpowszechniona dzięki tak zwanemu “crackberry” i wydawało się, że BlackBerry jest niezwyciężony i będzie dominować przez długi czas.

Ale nie możesz przetrwać jako firma, jeśli masz tylko jeden produkt. To nigdy nie wystarczy. BlackBerry Mobile Fusion był dobrym krokiem w dobrym kierunku dla firmy … ale może być za późno.

Czas pokaże.

Lekcja Marketingu: Otocz się ludźmi, którzy będą nieustannie naciskać na nowe pomysły. Pomyśl o laboratoriach Google i wszystkich produktach, które stamtąd wyszły. Jego ludzie byli pasjonatami tworzenia lepszego produktu dla użytkowników końcowych. Nie wszystkie produkty odniosły sukces, ale niektóre naprawdę ważne, takie jak Gmail, zmieniły grę. Wiele produktów pozwala konsumować z różnych rynków i zamiast polegać tylko na jednym.

Wniosek

Każda firma może nie angażować klientów w sieci społecznościowej i budować produkty, które inżynierowie kochają, ale konsumenci nienawidzą, każda firma może być zadowolona i ignorować wartość potencjału innowacyjnego swoich pracowników.

To, co dzieje się z RIM, może przytrafić się Google, Apple lub DropBox. To może przytrafić się Tobie. Dlatego prawdziwą lekcją marketingu w powolnej śmierci RIM jest zawsze być na palcach. Jak powiedział kiedyś były prezes Intela Andy Grove: “przetrwają tylko paranoicy.”

Jakie inne lekcje marketingu można wyciągnąć z niepowodzeń RIM?

PS: Obecnie jestem użytkownikiem BlackBerry i od ponad 5 lat.

Total
0
Shares
Related Posts