Mad Men sprawił, że pisarze znów byli seksowni.
Donald Draper jest mroczny, kapryśny i tajemniczy we właściwy sposób. Jest potężny, potrafi wysyłać pracowników z jego biura z pogardą.
Jest też geniuszem kreatywnym, wyleguje się na biurowej kanapie, popijając whisky i tworzy idealny slogan, aby uchwycić umysły Ameryki.
Sprawia, że wszystko wygląda tak zajebiście.
Wszyscy tak robią. Peggy, Don, nawet Roger, który ostatnio nic nie robi, oprócz tego, że obijał się i wypluwał przezabawne jednowierszówki.
Nie tylko oni. To ich praca.
Siedzą i wymyślają idealną reklamę.
Potem przekonują swoich klientów, żeby wydali na to sporo kasy. Miliony ludzi upadają na siebie, aby kupić produkt, zmieniając kulturę konsumencką, rodząc miliardowe branże, stając się markami domowymi.
I robią to tylko słowami. Czy to nie fajne? Piszesz coś, publikujesz, a to zmienia świat.
Może to bardziej znajome, niż myślisz. Przejrzyjmy niektóre cytaty z programu, a pokażę Ci, jak niektóre zasady odnoszą się tak samo do blogowania, jak do reklamy.
Wielki pomysł
Slogan to nic, kiedy masz dobry pomysł.
~ Peggy Olsen
Kręć się wokół każdego profesjonalnego pisarza, a zauważysz, że wszyscy są cudownymi kolekcjonerami pomysłów. Ciągle czytają, słuchają i patrzą na kolejne wielkie ” Aha.”
Wiedzą, że gdy go znajdą, opakowanie jest łatwe. Mogą zawinąć go w slogan, nagłówek lub nazwę domeny w ciągu kilku minut.
Amatorzy robią to w przeciwny sposób. Martwią się tak bardzo o swoje nazwy domen, nagłówki i slogany, że nigdy nie znajdują naprawdę świetnych pomysłów.
Prawda jest taka, że wszystkie te rzeczy są tylko papierem do pakowania. Liczy się prezent w środku.
Skup się na znalezieniu wielkiego pomysłu, a reszta sama się o siebie zatroszczy.
Szukanie inspiracji
Nowy pomysł to coś, o czym jeszcze nie wiedzą, więc oczywiście nie pojawi się jako opcja.
~ Don Draper
Więc gdzie można znaleźć świetne pomysły na pisanie?
Kuszące jest rozejrzenie się po swojej niszy i myślenie: “wszystko, co ważne, zostało już powiedziane. Co jeszcze?”
Oczywiście nic, ale o to chodzi. Świetne pomysły to nie tylko leżenie i czekanie, aż je wykorzystasz. Musisz Szukaj dla nich.
Musisz czytać książki. Musisz słuchać ludzi. I tak, możesz nawet czerpać inspirację z oglądania telewizji.
Kluczem jest praca. Ziemia może być pełna zakopanych skarbów, ale musisz być gotów chwycić łopatę i zacząć kopać.
Jasne, że to trudne, ale jeśli chcesz to zrobić, nigdy nie zabraknie Ci świetnych pomysłów. Naprawdę, tam jest ich ocean, czekający na Ciebie.
Nic nie robiąc
Nigdy nie przywyknę do tego, że przez większość czasu wygląda na to, że nic nie robisz.
~ Roger Sterling
Kiedy jesteś pisarzem, siedzenie przy basenie i czytanie książki jest częścią twojej pracy.
Jasne, to relaksujące. Jasne, lubisz to. Pewnie, możesz czuć się trochę winny z tego powodu.
Ale jeśli przestaniesz, co się stanie? Powiem ci: twoja kreatywność wyschnie, Twoja praca będzie stęchła, a ty stracisz przewagę.
Więc przestań się tego wstydzić.
Osobiście spędzam około 3-4 godzin dziennie oglądając telewizję, czytając książki i słuchając NPR. Średnio wpatruję się też w Przestrzeń przez około 1-2 godziny, po prostu myśląc.
Jeśli ktoś zapyta, co robię, mówię, że pracuję. Bo jestem.
Zdrowy strach
Strach pobudza moją wyobraźnię.
~ Don Draper
Czasami trudno jest przekonać do tego swój mózg, ale strach to dobra rzecz.
Jeśli się boisz, to znaczy, że pracujesz nad czymś ważnym. Jeśli się boisz, to znaczy, że się rozciągasz i uczysz nowych rzeczy. Jeśli się boisz, to znaczy, że masz powód, by działać.
Ile historii słyszałeś o przedsiębiorcach, którzy byli śmiertelnie spłukani i musieli zbudować udany biznes, albo umrą z głodu? To nie przypadek.
Jeśli nie masz pistoletu przy głowie, to prawdopodobnie nie dostaniesz wiele zrobić. Przyłóż broń do głowy. Celowo.
Za każdy dzień, w którym nie napiszesz 1000 słów, zgodzisz się przekazać 100 dolarów partii politycznej, którą gardzisz. Jeśli nie możesz znaleźć czasu na swój biznes online, Zgłoś swoją rezygnację w pracy. Jeśli nie możesz obudzić się rano, celowo zaplanuj spotkania na 8 rano, więc mieć żeby wstać.
Jasne, to bolesne. Jasne, to niebezpieczne. Jasne, to przerażające.
Ale to sprawia, że jest tak potężny.
Czerwona aksamitna Lina
Chcesz być na myśli niektórych ludzi. Niektórzy nie.
~ Roger Sterling
Czy zastanawiałeś się, kto chce czytać Twojego bloga?
I być może ważniejsze, czy myślałeś o tym, kim jesteś nie. chcesz przeczytać?
Prawdopodobnie wiesz, że nie możesz zadowolić wszystkich, więc nie powinieneś nawet próbować, i chociaż to prawda, to idzie o krok dalej.
Inteligentni marketerzy nie ignorują złych perspektyw. Oni wyklucz oni.
Publikują posty celowo zaprojektowane, aby je denerwować. Ignorują swoje e-maile. Ostro reagują na swoje komentarze.
W pewnym stopniu chodzi o skupienie uwagi na ludziach, którym możesz pomóc. Ale chodzi też o kształtowanie waszego plemienia. Nikt nie chce być częścią grupy, do której każdy może dołączyć.
Wykluczając niewłaściwych ludzi, uczynisz to doświadczenie cenniejszym dla właściwych ludzi. Nie, Nie zawsze jest ładnie, ale tak właśnie działamy my ludzie.
Produkt ludzie nie mogą przestać kupować
Ludzie kupowali papierosy przed narodzinami Freuda.
~ Don Draper
Quiz. Co jest lepsze:
- A) zakładanie bloga na dany temat ty jesteś zainteresowany, a następnie przekonać świat do słuchania ciebie?
- B) założenie bloga o tematyce świat jest zainteresowany, a następnie przekonać się, aby napisać o tym?
Jeśli wybrałeś B, gratulacje. Dobrze wybrałeś.
Nawet nie zdając sobie z tego sprawy, większość ludzi wybiera A. rozpoczynają blog o temacie, o którym chcą pisać, a następnie wykorzystują każdą psychologiczną sztuczkę w książce, aby ludzie ją przeczytali.
I czasami to działa. Jeśli jesteś wystarczająco dobrym marketerem, możesz podeprzeć każdy blog lub produkt, bez względu na to, jak źle jest.
Ale po co zadawać sobie tyle trudu?
Ludzie nie kupują papierosów z powodu marketingu. Kupują je, bo są addicted. Koncerny papierosowe są zobowiązane finansować miliony dolarów na kampanie marketingowe, aby przekonać ludzi do stop palenie, a mimo to nadal zarabiają miliardy dolarów.
Z jednej strony, to przerażające, ale z drugiej, to po prostu mądry biznes. Najlepszy rodzaj produktu to ludzie nie mogę przestań kupować.
Czy możesz powiedzieć to samo o swoim blogu? Czy Twoje treści są tak ważne nie mogę przestać czytać?
Relacje
Nie jesteś dobry w związkach, bo ich nie cenisz.
~ Roger Sterling
Mam dość marketerów, którzy postrzegają media społecznościowe jako nic innego jak sposób na zdobycie wolnego ruchu.
Tak, działa … przez jakiś czas. Tak, to jest opłacalne … przez jakiś czas. Tak, nikt nie zauważy, że jesteś totalnym dupkiem … przez jakiś czas.
Ale w końcu się rozpada. Zawsze.
Oto dlaczego: te dane o ruchu na twoim koncie analytics to nie tylko liczby. Są ludzie.
Musisz je docenić. Musisz ich dobrze traktować. Horror horrorów, być może będziesz musiał nawet doprowadzić się do jak oni.
Bo jeśli tego nie zrobisz, odejdą.
Następnym razem, gdy usiądziesz i napiszesz post na blogu, wyobraź sobie stadion pełen ludzi. Widzisz siebie stojącego pośrodku nich. Poczuj niepokój w żołądku, jak przygotować się do wykonania.
A potem zadaj sobie pytanie: co możesz powiedzieć, że byłoby warte uwagi ponad 100 000 ludzi?
Cokolwiek to jest, to jest to, co powinieneś napisać. Nic więcej.
Szczęście
Reklama opiera się na jednym: szczęściu.
~ Don Draper
Jeśli chcesz mieć dużą publiczność, skup się na jednej rzeczy: uszczęśliwianiu czytelników.
Jasne, pisanie zabójczych treści jest częścią tego. Tak jak budowanie relacji.
Można nawet powiedzieć, że sprzedawanie ludziom produktów, które poprawiają ich życie, jest również sposobem na dostarczanie szczęścia.
Ale łatwo o tym zapomnieć. Możesz zgubić się w dzieleniu się swoją wiedzą, majsterkowaniu z technologią lub pisaniu czegoś ty smacznego.
Wszystko to jest ważne, oczywiście, ale żadne z nich nie zmieni ludzi w entuzjastycznych fanów, wiernie czytających i rozmawiających o Twoim blogu przez resztę życia. Aby uzyskać taką reakcję, musisz pisać posty, które dotyk osób.
Daj im powód do śmiechu. Daj im powód do radości. Daj im powód do dalszej walki, nawet jeśli czują, że cała nadzieja jest stracona.
Zrób to, a nie będziesz musiał szukać czytelników. Będą cię szukać. Pewnego ranka uruchomisz komputer, aby znaleźć tysiące czekających na Ciebie, gotowych do słuchania, gotowych do nauki, gotowych do uruchomienia.
I wtedy zdasz sobie sprawę, że nie jesteś już tylko pisarzem. Słowo po słowie, zdanie po zdaniu, akapit po akapicie, zmieniasz świat.
Może jesteś jak Don, leżąc na kanapie, popijając szklankę bourbona, a może nie. Tak czy siak, musisz przyznać…
To jest cholernie fajne.
O autorze: Jon Morrow jest redaktorem naczelnym Copyblogger i założycielem GuestBlogging.com. Get more from Jon on twitter.