Spójrzmy prawdzie w oczy-wybór odpowiedniego słowa Może być świetną zabawą. Większość pisarzy lubi bawić się językiem, a wybór idealnego słowa Sprawia, Że czujesz się jak mistrz kuchni wybierając idealną przyprawę.
Ale słowa, jak przyprawy, mogą być nadużywane. Jeśli nie będziesz ostrożny, skończysz z wrogiem pisania, który komunikuje i przekonuje. Przejdziesz do tej strefy strachu – ” purpurowa proza.”
Czym jest purpurowa proza?
To te niepotrzebnie kwieciste fragmenty Pisma są tak szczegółowe, że odciągają uwagę czytelnika od tego, co naprawdę chcesz powiedzieć. To tak, jakbyś za bardzo schrzanił kreatywność. Jednym z klasycznych przykładów jest ta linia otwierająca:
To była ciemna i burzowa noc; deszcz padał w potokach-z wyjątkiem sporadycznych przerw, kiedy to był sprawdzany przez gwałtowny podmuch wiatru, który przetoczył się po ulicach (bo to w Londynie leży nasza scena), grzechocząc wzdłuż dachów i zaciekle mieszając skąpy płomień lamp, które walczyły z ciemnością.
Prawdopodobnie znasz ten tekst lepiej, jak często cytowany “to była ciemna i burzliwa noc” i faktycznie zainspirował znany konkurs na źle napisane pierwsze zdania.
Kiedy twoje pisanie jest takie słowne, zaczynasz dezorientować i nudzić czytelników. Oto jak rozjaśnić te fioletowe plamy, nie pozostawiając pisania Mdłym i inspirującym.
Świetne pisanie nie równa się kwiecistemu pisaniu
Gdzieś w naszej edukacji wielu z nas miało dobrych nauczycieli, którzy chcieli pielęgnować naszą kreatywność i sprawić, że będziemy bardziej ekspresyjni. Niestety, to często, gdy wszelkiego rodzaju fioletowe plamy zaczęły pełzać jak chwasty w naszym piśmie.
W Internecie, a ostatnio na urządzeniach mobilnych, ludzie domagają się zwięzłości. Istnieje nawet cały język” txting”, który pasuje do słów w mniejszej przestrzeni. (Ale dnt pisać bloga PST jak ths pls.)
Kiedy piszesz, przeczytaj każde zdanie, aby upewnić się, że “zarabia swoje miejsce” w Twoim poście lub artykule. Jak powiedziała Michelle Russell w zeszłym roku, napisz nożem. Pierwsze kilka razy, gdy to zrobisz, prawdopodobnie znajdziesz się cięcia dużych kawałków puchu. Im więcej nad tym pracujesz, może się okazać, że Twoje projekty stają się mniej “puszyste.”
Schrupać zdania
Czytniki internetowe i mobilne są niecierpliwe. Aby zaspokoić tę szybką, wymagającą publiczność, będziesz chciał zadać sobie pytanie, czy możesz “schrupać” swoje zdania w bardziej strawne kawałki.
Poproś znajomego lub kolegę, aby przeczytał twój post na głos. (Może to działać szczególnie dobrze, gdy nie znają twojego tematu.)
Jeśli po przeczytaniu słowa lub zdania zatrzymają się na oddech (lub nawet oddychają powietrzem), wykreśl je. Spróbuj skrócić zdanie w coś łatwiejszego do opanowania.
Don ‘ t ramble
Nie ma nic gorszego niż post, który zaczyna się tak:
Odkryłem tajemnicę życia i dokładnie to, do czego nas posadzili na ziemi. Jest to zaskakujące objawienie, które z pewnością zmieni wszystko w naszym życiu. Ale najpierw opowiem Ci trochę o sobie . . .
Twoi czytelnicy chcą przejść od razu do rzeczy. Żadnych skrótów, żadnych objazdów, żadnych wędrówek.
Jeśli Twoje objawienie jest tak niesamowite, jak mówisz, z pewnością będą chcieli dowiedzieć się więcej o Tobie — po spełniłeś obietnicę złożoną w swoim przedstawieniu.
Fioletowy to świetny kolor dla motyli, zachodów słońca lub fantazyjnych poduszek, ale nie do pisania. Pamiętanie o tych punktach nie tylko pomoże Ci mocniej, wyraźniej i bardziej przekonująco pisać, ale także udoskonali twoje umiejętności, aby służyć czytelnikom, którzy wymagają “natychmiastowej satysfakcji” z ich treści.
O autorze: Sherice Jacob jest autorką, copywriterką i projektantką stron internetowych. Aby uzyskać więcej informacji na temat pisania, śledź @sherice na Twitterze.