Co David Sedaris wie o pisaniu, czego większość z nas nie wie?
Co może zrobić Anne Lamott, czego nie może twój tradycyjny copywriter?
Co powiesz na rozrywkę i zaangażowanie publiczności, wtedy poprowadzić ich do działania? Co powiesz na opowiadanie historii, które urzekają i przekształcają czytelników w adwokatów?
Chwileczkę. …
Mówimy o pisaniu pamiętników – czy copywritingu?
Dokładnie.
Po ostatnim napisaniu pamiętnika zdałem sobie sprawę, jak wiele copywritingu przygotowało mnie do pisania narracyjnej literatury faktu. Okazuje się, że łączy ich więcej niż myślałem.
Może ty, tak jak ja, miałeś związek między tradycją literacką, jak pamiętnik, a copywritingiem.
Jeśli jesteś w Copybloggerze przez jakiś czas, wiesz, że jest much bardziej do pisania dobrej kopii niż punktorów i pogrubionych słów. W końcu dobry copywriting wygląda jak zwykły, stary dobry pisanie i vice versa.
Oto trzy klucze do pisania wspaniałych wspomnień — oraz dobra kopia:
1. Opowiedz ciekawą historię
To, że to się stało, nie czyni go interesującym.
~ Marion Roach Smith
Każdy kocha dobrą historię. I wszyscy nienawidzą takiego, który się ciągnie. Ale rzadko kiedy zły gawędziarz wie, że nudzi publiczność na śmierć.
Więc czym się zajmujesz? Jak stworzyć wciągającą narrację, która robi różnicę?
Proste.
Najpierw napisz historię. Potem bezlitośnie wycinamy każdy szczegół i fragment dialogu, który nie napędza narracji. A potem opowiedz historię-w stylu Hemingwaya – tylko z podstawowymi rzeczami.
Jeśli nadal trzyma się razem, masz coś dobrego. Coś mocnego. Coś, czym warto się podzielić.
2. Napisz co jest głęboko w środku
Jeśli coś w tobie jest prawdziwe, prawdopodobnie okaże się interesujące i prawdopodobnie będzie uniwersalne.
~ Anne Lamott
Dobry pamiętnik nie jest o tym, co się stało. Chodzi o temat, coś większego niż temat i kontekst.
Innymi słowy, twoja opowieść o dorastaniu w latach 60. z ojcem alkoholikiem jest tylko scenerią dla opowieści, którą masz zamiar opowiedzieć. Sama historia jest o odkupieniu lub przebaczeniu lub uczeniu się, jak przetrwać w niemożliwych okolicznościach.
Ale nigdy nie popełnij błędu myśląc, że Twoja marka, twój pomysł, Twój przekaz jest o produkcie, który reprezentuje lub osobie, która go opowiada. To tylko pretekst do dzielenia się wielką ideą, rzeczą, która połączy się z sercem czytelnika.
Dobry Temat jest uniwersalny, coś, co każdy gdziekolwiek może odnieść się do. Twoim obowiązkiem jako pisarza jest połączenie publiczności z tematem. Jeśli tylko opowiadasz dobrą historię, to nie wykonałeś swojej pracy.
3. Nie rób z siebie bohatera (ale też nie zmuszaj nas do nienawiści)
Lubienie osoby, z którą wyruszamy w podróż, jest najważniejszym elementem wciągającym nas w tę historię.
~ Blake Snyder
Istnieje sztuczka przeciwintuicyjna, której używa większość świetnych komików, aby zdobyć publiczność. To prosta, ale skuteczna strategia, która pozwoli Ci je pokochać. I działa za każdym razem.
O co chodzi?
Zawstydzają się. Muszą zrobić lub powiedzieć coś głupiego i ujawnić to, aby wszyscy mogli to usłyszeć. W ten sposób sprawią, że je polubisz. Samo-deprecjacja po prostu działa.
Co się stanie, gdy nawalisz i nie będziesz próbował tego ukryć? Zaczynamy ci wierzyć. Bo jesteś człowiekiem, tak jak my-brodawki i w ogóle. A jeśli masz zamiar być szczery o swoich wadach, to może możemy ci zaufać.
Co to oznacza dla ciebie? Oznacza to, że kiedy usiądziesz, aby napisać następną reklamę lub post na blogu lub biuletyn, musisz poszukać swojej słabości, którą możesz odsłonić.
Pokaż swoje blizny i zobacz, jak to otwiera rozmowy, których wcześniej nie było. Następnie wykorzystaj to zaufanie, aby przekazać coś głębszego, coś ważnego, co Twoi odbiorcy muszą usłyszeć. I szukać sposobów, aby czytelnicy — nie ty. – Bohater.
Ale bądź ostrożny … bo zanim się obejrzysz, nie jesteś już tylko copywriterem.”Teraz piszesz pamiętnik.