Postępuj zgodnie z mapą, aby zwiększyć wydajność pisania

Kiedy słyszysz słowo “zarys”, czy trochę się trzęsiesz?

Nie jesteś sam. Dla wielu z nas zarys przywołuje bolesne wspomnienia pięcioczęściowych esejów, niezgrabnych wypowiedzi dyplomowych i modlitw o śnieżne dni.

Kontury sprawiają, że pisarze, zwłaszcza młodsi, czują się ograniczeni i zamknięci, zmuszeni do stłumienia swojej kreatywności ze względu na strukturę.

Czas odpuścić te koszmary ze szkoły średniej. Zarys może być o wiele więcej niż tam, gdzie Cyfry rzymskie giną.

W rzeczywistości, kiedy nauczysz się właściwego podejścia, zarys może rzeczywiście uczynić cię lepszym pisarzem. Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale czytaj dalej, a wyjaśnię, co mam na myśli.

MAP it out

Skuteczne pisanie ma strukturę, bez względu na to, jaki rodzaj pisania robisz.

Zarys jest tylko sposobem na uwidocznienie tej struktury. Dobrze wykonany kontur sprawia, że jesteś bardziej produktywnym pisarzem, gdy nadszedł czas, aby umieścić pióro na stronie.

To także podstawa twojej mapy.

Przepraszam za czapki … nie krzyczę. Jest to akronim, który oznacza:

  • Średni
  • Publiczność
  • Cel

Większość form pisania w mediach (i tak, liczy się post na blogu) można sprowadzić do tych trzech podstawowych elementów. Zakres i charakter projektu pisarskiego może się zmienić, czasami dramatycznie, jeśli jeden z tych elementów się zmieni.

Załóżmy na przykład, że chcesz stworzyć komunikat informujący o najnowszych innowacjach Twojej firmy. Sposób, w jaki prezentujesz i organizujesz informacje dla tego projektu, będzie inny niż w przypadku napisania artykułu do szanowanej publikacji branżowej — nawet jeśli piszesz o tej samej innowacji.

W tym przypadku dwa elementy — publiczność i cel — zmiana. Oznacza to, że cały artykuł musi zmienić swoją ostrość. Dzięki praktycznemu konturowi możesz znacznie łatwiej wprowadzić tę zmianę.

Płynny zarys jest kluczowy, aby wiedzieć, gdzie jesteś na mapie. Pisarze, którzy pracują z solidnym konturem, Zwykle oszczędzają czas i energię, unikając kłopotów związanych z ciężkimi edycjami i przeróbkami. Ta podstawa ułatwia również zmianę, gdy zmienia się jeden z elementów składających się na mapę.

Oto kilka sposobów na usprawnienie tego procesu:

1. Zacznij od burzy mózgów

Trudno, jeśli nie wręcz niemożliwe, po prostu usiąść i napisać tę przemowę lub notatkę firmową od początku do końca. Może również okazać się niebezpieczne dla tych, którzy cenią spójne i logiczne pisanie.

Nie przychodź na zimno i oczekuj, że zaczniesz bez wysiłku wybijać akapity. Pod tym względem niewiele się zmieniło od czasu tego perswazyjnego eseju, który trzeba było napisać w liceum na Przygody Huckleberry Finna.

Zastosuj metody “wstępnego zarysu”, które faworyzują pomysły nad organizacją. Burza mózgów, mapowanie myśli lub dowolne kojarzenie słów i zwrotów na dany temat może pomóc ci wymyślić innowacyjne nowe sposoby podejścia do materiału.

Z tej swobodnej masy pomysłów możesz zacząć udoskonalać i tworzyć swój kontur.

2. Opracuj podstawowe przesłanie

To jest spokój po burzy mózgów. Tworzenie centralnego komunikatu lub koncepcji jest kluczem do udanego pisania. To przesłanie i jego macki będą splatać się po całym utworze, niosąc czytelników przez wszystkie zakątki na fali spójności i zrozumienia.

Jeśli nie możesz sprowadzić swojego projektu do jednego zdania, prawdopodobnie musisz usiąść i pomyśleć o tym jeszcze.

To jest centralny układ nerwowy Twojego konturu. Wszystko jest zbudowane, aby wspierać i wzmacniać tę koncepcję. Przeszukaj te wstępne zarysy i zbierz wszystkie informacje, które możesz znaleźć, aby pomóc w opracowaniu i rozwinięciu podstawowego przekazu.

Każda nowa koncepcja, każdy wątek w treści twojego projektu pisarskiego musi wrócić do tego pomysłu. Pisarz, który prosi lub oczekuje, że czytelnicy sami połączą kropki, nie pisze skutecznie.

3. Zobacz mapę

Gdy w końcu nadszedł czas, aby użyć konturu, aby rozpocząć pisanie, pamiętaj, aby odnieść się do mapy.

Co to jest średni? Czy to jest post na blogu, artykuł lub komunikacja biznesowa? A jak powinien zmienić się twój styl, aby to dostosować?

Kto jest publiczność? Z kim konkretnie rozmawiasz? Jakiego konkretnego języka używają? Chcą formalnego czy Nieformalnego podejścia? Czy uznaliby niektóre rodzaje pisania za całkowicie nieodpowiednie? Psychicznie napraw jednego członka swojej publiczności w swoim umyśle i napisz tak, jakbyś mówił bezpośrednio do niej.

Jaki jest Twój cel? Próbujesz przekonać czytelnika do nowego punktu widzenia? Prosisz ją, aby zainwestowała czas, pieniądze lub energię w projekt? Masz wezwanie do działania?

Upewnij się, że wiesz, jaki jest sens twojego pisania. Musisz pamiętać, aby prowadzić ten cel do domu w kilku miejscach, ale szczególnie na końcu. Jeśli Twoi odbiorcy nie znają celu pisania, będzie im trudno zrobić to, co chcesz, aby zrobili — nawet jeśli podoba im się to, co masz do powiedzenia.

4. Daj sobie jakieś terminy

Zbuduj rozłożone terminy w swoim konturze. Dostosuj je w razie potrzeby, ale nie pozwól sobie wędrować po projekcie pisarskim bez określonych terminów. Jest to proste narzędzie produktywności, które może pomóc zrównoważyć wszystkie projekty na liście zadań do wykonania.

Stopień elastyczności może się znacznie zmienić, jeśli piszesz książkę, a nie dokument wrażliwy na czas, taki jak przemówienie lub raport. Większość pisarzy pracuje lepiej z terminami, a te wbudowane znaczniki mogą pomóc ci przejść przez bardziej wydajny proces pisania.

Total
0
Shares
Related Posts