Żyjemy w erze cyfrowej.
Każdego dnia jesteśmy bombardowani niekończącym się strumieniem reklam online za pośrednictwem mediów społecznościowych, stron internetowych, wyszukiwarek, filmów i tak dalej.
Firmy marketingowe każdego roku wydają miliardy miliardów na badania, analizowanie i wysyłanie reklam do konsumentów.
Ale wiesz co?
Bez względu na to, jak wyrafinowany i usprawniony staje się marketing cyfrowy, nadal blednie w porównaniu z mocą starego dobrego marketingu szeptanego (WOMM).
Według dogłębnych badań Nielsena, ” rekomendacje WOMM nadal pozostają najbardziej wiarygodne.”
Wystarczy spojrzeć na ten wykres, który klasyfikuje zaufanie konsumentów, w zależności od formy reklamy i działania, które wytwarza.
Umieszczony na górze jako czynnik zaufania numer jeden to ” rekomendacje od ludzi, których znam.”
Mocno kształtuje opinie konsumentów na temat marek / produktów/usług,i jest mało prawdopodobne, aby kiedykolwiek się to zmieniło.
Oto kilka dodatkowych statystyk, które pokazują moc WOMM:
- “74 proc. konsumentów określa WOMM jako kluczowy czynnik wpływający na ich decyzję o zakupie.”
- “Wykazano, że WOMM poprawia skuteczność marketingową nawet o 54 procent.”
Pomyśl o tym.
Czy czułbyś się bardziej komfortowo kupując produkt polecany przez bliskiego przyjaciela lub wiadomość marketingową wepchniętą Ci do gardła przez jakiegoś sprytnego guru marketingu?
Założę się o to pierwsze.
Pełny wpływ
Jest jeszcze jeden ważny szczegół, na który chciałbym zwrócić uwagę.
Ma to związek z długofalowym wpływem pozyskiwania nowych klientów za pośrednictwem WOMM.
Według Wharton School of Business,
klient, który nabywasz od WOM, ma 16-25 procent wyższą wartość życia niż te, które nabywasz z innych źródeł.
Oznacza to, że znacznie bardziej prawdopodobne jest powtórzenie transakcji od osoby, która została przejęta przez WOMM, niż inaczej.
Mają również większe prawdopodobieństwo zostania rzecznikami marki, a nawet ambasadorami marki.
Konsumenci ufający innym konsumentom
I jeszcze jedno.
Niekoniecznie musisz polecić swoją markę komuś, kogo znają bezpośrednio, aby czerpać korzyści z WOMM.
W rzeczywistości zdecydowana większość konsumentów Ufa zaleceniom innych konsumentów.
Według Nielsen,
68 proc. Ufa opiniom Online innych konsumentów, co stanowi wzrost o 7 proc. w porównaniu z 2007 r.i umieszcza opinie online jako trzecie najbardziej zaufane źródło informacji o produktach.
Bright Local donosi również,
88 procent osób ufa recenzjom internetowym napisanym przez innych konsumentów, tak samo jak rekomendacjom od osobistych kontaktów.
Jak na to patrzę, Old school WOMM połączył się z erą cyfrową.
Wiele osób zwraca się teraz do innych konsumentów internetowych, których tak naprawdę nie znają, aby dowiedzieć się, czy marka jest warta zakupu.
Jeśli uda ci się zaimponować garstce konsumentów i przekształcić ich w rzeczników marki, może to mieć efekt domina: rozpowszechniają informacje, co może prowadzić do wzrostu sprzedaży.
Może wywołać reakcję łańcuchową.
Zapomnieliśmy o WOMM?
Jest akapit w Forbes artykuł bardzo mi się podoba:
Problem polega na tym, że przez ostatnie kilka lat marketerzy koncentrowali się na “zbieraniu” zamiast “łączeniu”.”Innymi słowy, marki są zbyt pochłonięte gromadzeniem fanów mediów społecznościowych i zapominają o faktycznym połączeniu się z nimi.
Myślę, że to naprawdę trafia w sedno.
Wielu marketerów (w tym ja) jest winnych tego do pewnego stopnia.
Mam wrażenie, że tak bardzo zagłębiliśmy się w najnowsze i najlepsze techniki marketingowe, że czasami zapominamy o tym, na czym opiera się dobry biznes: relacjach.
Zanim pojawiły się media społecznościowe, SEO, PPC, a nawet reklamy radiowe/telewizyjne, większość firm zyskała nowych klientów dzięki starym, szkolnym rekomendacjom.
Ale nigdy nie jest za późno, aby zarobić na WOMM.
Wymaga jednak nieco innego podejścia niż stosowane w przeszłości.
Wspaniałą rzeczą jest to, że istnieją naprawdę potężne zasoby i platformy, które usprawnią WOMM i zmaksymalizują jego wpływ.
Chciałbym teraz omówić podstawowe taktyki, których możesz użyć, aby Twój cyfrowy biznes eksplodował za pomocą WOMM we współczesnych czasach.
Skup się na swoich głównych odbiorcach, a nie na masach
Pierwszym krokiem do realizacji tej strategii jest zrozumienie, kto jest głównym odbiorcą.
Redaktor założycielski Magazyn Wired Kevin Kelly sformułował w 2008 roku genialną hipotezę-teorię 1000 prawdziwych fanów.
Jego pomysłem było to, że każdy artysta, Biznes, itp. może przetrwać mając tylko 1000 prawdziwych fanów, a to ” zwraca maleją, gdy liczba fanów staje się coraz większa.”
Innymi słowy, bardziej prawdopodobne jest, że odniesiesz sukces, jeśli skupisz się na pozyskaniu prawdziwych fanów 1,000 zamiast dziesiątek tysięcy, a nawet milionów, letnich fanów.
Tim Ferriss przyjął tę ideę i była to kluczowa część jego błyskawicznego wzrostu sławy.
Ferriss mówi nawet o koncepcji 1000 prawdziwych fanów w swojej nowej książce, Narzędzia Tytanów.
I myślę, że jest to dobre podejście do WOMM.
O wiele bardziej prawdopodobne jest, że stworzysz zwolenników marki, jeśli skupisz się na prawdziwym połączeniu z główną publicznością, a nie na próbie uspokojenia mas.
Zasadniczo odnosi się to do zasady Pareto 80/20, która dotyczy wielu różnych dziedzin życia i biznesu.
Założenie jest takie, że 80 procent klientów stanowi 20 procent sprzedaży, a 20 procent klientów stanowi 80 procent sprzedaży.
To, co musisz zrobić, to umieścić większość swojej uwagi na “wooing” 20 procent i pogłębienie relacji z nimi.
Jeśli będziesz trzymać się tego planu gry, Twoja główna publiczność powinna rosnąć jeszcze silniej, a Ty stworzysz idealne środowisko dla WOMM.
Bądź autentyczny i przejrzysty
Wiem, że mówienie czegoś takiego może brzmieć trochę ogólnikowo i banalnie, ale to wciąż bardzo ważne.
Czuję, że wiele marek nie ma kontaktu ze swoją publicznością i na dłuższą metę cierpią z tego powodu.
Wierzę, że autentyczność i przejrzystość to dwie najważniejsze cechy, które może posiadać Marka.
Większość ludzi może dostrzec każdą uncję pretensjonalności z odległości mili.
I przy tak wielu sleazeballs tam dzisiaj, większość konsumentów rozwinęła poczucie sceptycyzmu, że nie jest łatwe do wyeliminowania.
Zdaję sobie również sprawę, że samo mówienie o autentyczności i przejrzystości jest trochę niejasne.
Możesz zapytać: jak dokładnie można to osiągnąć?
Oczywiście jest to ogromny temat do rozwiązania, ale bardzo podobają mi się te sugestie Copybloggera dotyczące tego, jak sprawić, by twoi klienci Cię polubili i zbudowali zaufanie:
Jeśli chodzi o przejrzystość, wszystko sprowadza się do bycia sobą i nawiązywania kontaktów z konsumentami.
Chcesz “uczłowieczyć” swoją markę.
Sprawdź ten post od Vision Critical więcej na ten temat.
Podkreśla pięć konkretnych marek, które przyjęły przejrzystość i w rezultacie odniosły sukces.
Dźwignia opinie
Jak wspomniałem wcześniej, większość konsumentów jest otwarta na recenzje online i ufa opiniom innych konsumentów, nawet jeśli nie znają ich bezpośrednio.
Jeśli możesz uzyskać zadowolonych klientów, aby pozostawić pozytywne recenzje, masz prawie gwarancję, aby zobaczyć skok sprzedaży.
Sugeruję więc zrobienie wszystkiego, co w twojej mocy, aby zachęcić zadowolonych klientów do pozostawienia recenzji.
Zaczyna się to od” twierdzenia “Twojej firmy na niektórych z najlepszych witryn z recenzjami, takich jak Google My Business, Angie’ s List i Yelp.
Nie będę zagłębiał się we wszystkie szczegóły tego procesu, ale polecam zapoznanie się z artykułem, o którym napisałem NeilPatel.com o tym, jak uzyskać więcej opinii online.
To zapewni Ci dogłębne spojrzenie i wskazówki, jak sprawić, by ta strategia odniosła sukces.
Proponuję również spojrzeć na ten post z HubSpot, który mówi o witrynach z recenzjami online 19, które mogą pomóc Twojej firmie uzyskać więcej recenzji i uzyskać trakcję.
Dodaj paliwo do ognia dzięki programowi poleceń
Jeśli naprawdę chcesz przyspieszyć swój WOMM, rozważ wdrożenie jakiegoś programu poleceń.
Jeśli zrobisz to poprawnie, może to prowadzić do napływu nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć kapitał Twojej marki.
Oto świetny przykład programu polecającego, który zrobił to dobrze.
Kilka lat temu Dropbox uruchomił program poleceń, który oferował klientom do 16 GB bezpłatnego miejsca na “zaproszenie znajomego” do przyłączenia się
Jaki był efekt końcowy?
- Funkcja Poleć Znajomego zwiększyła liczbę rejestracji o 60%
- Użytkownicy wysłali 2,8 miliona zaproszeń bezpośrednich
- Dropbox wzrósł ze 100 000 do 4 milionów użytkowników w zaledwie 15 miesięcy
- Spowodowało to 40-krotny wzrost lub podwojenie liczby użytkowników co 3 miesiące
To pokazuje moc, jaką może mieć program poleceń.
Kluczem jest wymyślić jakiś sposób nagradzania obecnych klientów za polecanie swojej marki znajomemu.
To może być Zniżka, gratis, cash back, czy cokolwiek.
Tak długo, jak nagroda ma prawdziwą wartość i nie zabije Twoich marż, powinna działać.
Konkretny program nagród, który chcesz wdrożyć, będzie zależał w dużej mierze od twojej branży lub niszy.
Dlatego proponuję przeczytać ten post od Referral Candy.
Przechodzi przez różne programy rekomendacji 47, które całkowicie go zmiażdżyły i powinny dać ci kilka pomysłów na wymyślenie podejścia do Twojej firmy.
Polecam również zapoznanie się z tym przewodnikiem od Referral Rock, który mówi prawie wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat.
Wniosek
Ze wszystkimi najnowocześniejszymi, eleganckimi i seksownymi technikami marketingowymi, WOMM czasami jest pomijany w dzisiejszych czasach.
A to niefortunne.
Jeśli spojrzeć na badania obejmujące badania dotyczące WOMM, łatwo zauważyć, że wciąż żyje i ma się dobrze.
Pod wieloma względami WOMM jest potężniejsze niż kiedykolwiek, jeśli wziąć pod uwagę łatwość, z jaką konsumenci mogą dzielić się recenzjami.
Wiem, że zwykle czytam co najmniej kilka recenzji przed zakupem czegoś na Amazon lub zwłaszcza przed zarezerwowaniem miejsca na Airbnb.
Jak na to patrzę, nigdy nie było łatwiej ujarzmić moc WOMM niż jest dzisiaj.
To po prostu kwestia wprowadzenia tej starej koncepcji szkoły do ery współczesnego marketingu.
Korzystając z kilku podstawowych pojęć, takich jak te, które omówiłem, możesz absolutnie sprawić, że Twój cyfrowy biznes eksploduje za pomocą WOMM.
Najlepsze jest to, że wielu nowych klientów, których otrzymujesz, będzie powtarzało się, a nawet poleci Twoją markę swoim znajomym.
I to jest właśnie definicja stworzenia zrównoważonego modelu biznesowego.
Jak dużą rolę w dzisiejszym biznesie odgrywa WOMM?