Czy Twoje Metafory Wymiatają?

Szukam Kalifornii i czuję Minnesotę…

Ta metafora pochodzi z piosenki Soundgarden z 1991 roku Outshined, napisany przez frontmana Chrisa Cornella. Podzielił się ciekawą anegdotą o pisaniu tych bardzo osobistych słów w wywiadzie dla magazynu:

“Wymyśliłem ten tekst -” Szukam Kalifornii / i czuję Minnesotę “z piosenki” Outshined ” — i jak tylko go zapisałem, myślałem, że to najgłupsza rzecz. Ale po tym, jak płyta wyszła i wyruszyliśmy w trasę, wszyscy krzyczeli razem z tą konkretną linijką, kiedy pojawiła się w piosence. To był szok.”

Zamiast “najgłupszej rzeczy”, są to najsłynniejsze sześć słów, jakie Cornell kiedykolwiek napisał. Oprócz tego, że jest ulubieńcem fanów, linia zainspirowała zarówno tytuł filmu, jak i frazę połowową ESPN, gdy gracz Minnesoty Timberwolves Kevin Garnett był w wiadomościach.

Dlaczego to zadziałało? Ponieważ dzięki tym sześciu słowom publiczność Soundgarden zrozumiała natychmiast co Chris Cornell chciał przekazać. To siła metafory. Cornell nie Garbi się w dziale lirycznym, a jednak był zaskoczony tym, jak dobrze ta konkretna metafora działała.

Skąd więc mamy wiedzieć, że nie-rockowi bogowie, czy nasze metafory są dobre? Że faktycznie pomogą nam informować i przekonywać naszych czytelników w sposób jaki zamierzamy?

Jak w przypadku wszystkich pism, jedynym prawdziwym miernikiem skuteczności jest umieszczenie go tam i sprawdzenie, czy działa, tak jak Cornell. Ale istnieją elementy listy kontrolnej, do których możemy się odnieść podczas formułowania i oceniania metafor przed ich uwolnieniem.

Oto pięć rzeczy, które warto wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o używanie metafor w piśmie.

1. Znajdź punkt sklejania

Używanie drobnych metafor w całej kopii jest w porządku, ale możesz naprawdę wykorzystać technikę w potencjalnych punktach zamieszania i oporu. Jeśli konkretny punkt jest trudny do zrozumienia, stwórz metaforę, aby go wygładzić. Próbując przekonać lub sprzedać, zidentyfikuj potencjalne zastrzeżenia i przeformułuj problem za pomocą relatywnej metafory.

Nie marnuj swojego metaforycznego soku na punkty, które są łatwe do zrozumienia lub nie budzące zastrzeżeń. Poszukaj raczej potencjalnych punktów, które utrudniają czytelnikowi zrozumienie lub akceptację.

2. Zamknij pętlę

To kuszące dla niektórych, aby wymyślić wielką analogię i po prostu pozwolić jej stanąć z podstawowym wyrażeniem porównawczym. Subtelność jest miła, jeśli chodzi o wymagające dzieła sztuki, ale strzelasz sobie w stopę z punktu widzenia komunikacji i perswazji.

Podobnie jak wyraźne korzyści działają lepiej niż domniemane obietnice, musisz wyraźnie zawrócić do swojego punktu i zamknąć metaforyczną pętlę, aby zapewnić maksymalne zrozumienie. Nie bądź artystą, bądź czysty.

3. Uważaj na mieszane i niezrównane

Słyszałeś, że nie powinieneś mieszać metafor. To doskonała zasada, ale copywriterzy skutecznie mieszają metafory przez cały czas. Prawdziwym zmartwieniem są metafory, które powodują zamieszanie zamiast jasności. Mieszanie metafor może to łatwo zrobić, ale tak samo metafory, gdzie porównania są tak słabe, że działają przeciwko tobie.

Na przykład w ostatnim poście napisałem “beczki them down a slippery slide za Twoje wezwanie do działania.”To mieszana metafora, ale te dwie są tak ściśle zintegrowane, że poszedłem z nią, ponieważ tworzy żywy obraz mentalny, który jest również logicznie spójny. Z drugiej strony, “szła po parkiecie jak putt na wolnym zielonym” nie jest mieszaną metaforą, ale nie ma logicznego połączenia dla lewego mózgu, aby zatrzasnąć się na. Pamiętaj, metafora przyciąga uwagę poprzez emocjonalny prawy mózg i zamyka transakcję poprzez logiczny lewy mózg.

4. Deliver the Dénouement

Chris Cornell przypiął idealną metaforę swoim fanom w zaledwie sześciu słowach. Jest szansa, że potrzeba czegoś więcej dla Ciebie i dla mnie. Jest to podobne do problemu braku “zamknięcia pętli” i wyraźnego odniesienia się do twojego punktu, ale tak naprawdę jest to brak wystarczającego opracowania, aby naprawdę wrócić do domu.

Na przykład “zamknięcie pętli” jest analogiczne do dramatycznego punktu kulminacyjnego filmu lub powieści—punktu największego napięcia lub dramatu, w którym wynik jest znany. Aby upewnić się, że punkt jest naprawdę wykonany, podążasz za dénouement—absolutnym wnioskiem, w którym wszystkie konflikty są rozwiązywane. Tam naprawdę żyje jasność i perswazja.

5. Atak banału 800-funtowego

Banał jest bękartem metafory-często doskonale godnym, a jednak ogólnie traktowanym z góry. Prawdziwy test, czy metafora jest odpowiednia, zależy od kontekstu, a nie od tego, czy językowy snob drwi z Ciebie, czy daje Ci rekwizyty.

Z jednej strony banał działa źle, bo jest po prostu zbyt znajomy. Wpływ obrazów mózgowych jest zmniejszany przez samą redundancję ekspresji. Z drugiej strony, znajoma metafora może być pocieszająca, gdy brodzisz w złożonych analogiach. Jeśli jest to naprawdę sytuacja “jabłek i pomarańczy” i to sprawia, że czytelnik jest bardziej komfortowy, to zrób to. W przeciwnym razie wybierz oryginalne metafory, które pobudzają wyobraźnię czytelnika w zupełnie nowy sposób.

Po Co Się Męczyć?

Nie będę cię okłamywał … może Ci zająć więcej czasu, niż napisanie całej reszty utworu. Ale zrobione poprawnie, to element, który zrobi największą różnicę.

Poprzednio w Blogowanie Metaforycznie seriale:

  • Zostań mistrzem metafory i pomnóż swoją skuteczność blogowania
  • Magnetyczne blogowanie: jak używać metafor do tworzenia nieodpartych treści
Total
0
Shares
Related Posts